20 maj 2006

Södermalmsnytt nr 20, 2006

Björnstierne Antonsson skriver om champagne. Glad att han inte skriver "champagne vardag". eftersom det skulle devalvera drycken. Det är "champagne helg" och "champagne lyx". Och tillgängligheten?

Helg: André Clouet Grande Réserve (nr 7686), 239 kr


Helg: Louis Roederer Brut Premier (nr 7602), 339 kr


Lyx: Krug Grande Cuvée (nr 7494), 1149 kr


För en gångs skull fanns alla att köpa. Jag har druckit André Clouet vid ett par tillfällen, Lejontornet mars 2005 var första gången. Det är hundraprocentigt pinotbubbel som jag kan rekommendera. Kostar bara 24 kr mer än Lindemans äckliga chardonnaybox och jag tycker att den brödiga doften, den rena syran och kvillret från dessa koldioxidbubblor på tungan är mer än fyra gånger så prisvärt som den lismande aussiesaften. Ett stilla vin på chardonnay och ett mousserande vin på pinot går ju egentligen inte att jämföra. Men jag tycker att man ska dricka bättre och mindre. Vilket jag kommer att hävda med en druckens envishet framöver.

Inga kommentarer: