6 april 2009

2009:62 Jean-Marc Brocard - eller bara idioter hatar chardonnay

JW Marriott är ett hotell som jag aldrig kommer att ha råd att bo på. Det ligger i närheten av det "Hedbergs i Vinslöv"-inredda, fula Ritz Carlton vid Shinkong Place som hade något slags hajp under året för de olympiska spelen. En hajp bland folk med dålig smak. Det enda med god smak på Ritz Carlton var husbandet och vinlistan. Jag har fortfarande dåligt samvete för att den där trevlige göteborske industridesignern betalade notan när jag valde dyra prettoglasviner där. Nevermind. Om jag kommer till Göteborg i det här livet ska jag bjuda igen.
Nåväl, JW Marriott var skådeplatsen för The Wine Republic's vinmiddag i kväll på temat chablis. Och inte vilken chablis som helst utan den som signerats Jean-Marc Brocard. Ni vet redan att Jean-Marc Brocard är en tillrättavisning av alla världens misshandlare av chardonnay-varietalen. Eller, om ni inte vet det så kan jag berätta. När världens mest utnyttjade och hånade gröna varietal lånar sig till de mest groteska persikodoftande, magsaftsimiterande och ekfatsuppsminkade samarbeten så kan man bli förvånad när man får reda på att den också har huvudrollen i det vackra kritklippslandskap som Jean-Marc Brocard sätter upp sina föreställningar i.
Chardonnay är druvvärldens Janne Carlsson. Den ställer upp i publikfriande abominationer som "Göta Kanal" men kan också huvudrolla i Stig Claesson-filmatiseringar eller spela trummor med Jimi Hendrix.
Det är dags för mig att cut the crap. Jag drack i kväll en Petit Chablis (Domaine Ste Claire 2007), en organisk från 2007, en Fourchaume 1er Cru från 2007 och sist, men dessvärre inte bäst, en Les Clos Grand Cru från 2006. Jag tyckte att den doftade lite durian. Men jag var i ett himmelskt tillstånd under middagens alla viner. Till det första serverades ostron, det godaste kom från Tasmanien. Sedan följde goda skaldjurs- och fiskrätter. Som vanligt var efterrätten sämst. Här kommer menyn:

Canapé : Oysters, in Cru, with Jean-Marc Brocard Petit Chablis AOC 2007

Crab salad with avocado tartar and piperade coulis with Jean-Marc Brocard Chablis - Organic AOC 2007
Grilled sea bass with virgin sauce with Jean-Marc Brocard Montmains 1er Cru AOC 2007
Sautéed lobster with fricassee of gnocchi and baby vegetables with Jean-Marc Brocard Les Clos Grand Cru AOC 2006

Lemon curd on Breton sable, Champagne jelly cubes and sabayon gratinated fruits with Champagne Jacquesson Cuvee #732 NV

Två lustigheter infann sig. Jag trodde att gnocchina(?) var pilgrimsmusslor och fick en smakchock när jag satte i mig den första. Den andra är att jag kanske inte gillar blanc des noirs längre. Champagnen var faktiskt inget som jag gjorde vågen för.

Men faktum kvarstår: Jean-Marc Brocard äger (som kidsen sade när det fortfarande fanns postkontor och fruktstunder). Jag bugar, kowtowar inför en sådan fantastisk behandling av den så bespottade chardonnayen!

Inga kommentarer: