21 augusti 2012

2012:31 15/7

Frukost, promenad, elvakaffe och så iväg. Men innan jag for hade A tagit en bild på mig framför min fullastade cykel. Det var ursprungligen meningen att den skulle visas på facebook men A hade problem med uppladdningen så det hände inte och det spelar inte någon som helst roll.
Den här söndagen sken solen och det var milda vindar mot ansiktet när jag cyklade söderut. Jag stannade i Gärdslösa för att ta en bild på minnesstenen över Stagnelius. I samma by ligger prästgården som poeten växte upp i. Där åt jag en grönsakspaj till lunch. Deltog också i ett lotteri som kan ge fria nätter där. Har i skrivande stund inte meddelats om dragning har skett.
Fortsatte söderut, tog in på en småväg som ledde genom vidsträckta, öppna strandhagar ner till havet. Tog bilder av härligheten. Öppnade grindar som jag stängde. Såg kor i fjärran. Ansamlingen av täta, mörka moln på himlen gjorde mig orolig. Vad skulle hända om blixten slog ner här? Jag återvände mot den stora vägen igen. Slutmålet var Färjestaden. Över bron får man inte cykla men man kan ta med cykeln på en buss. Det lockade mig inte. Bättre då att ta färjan från Färjestaden. Till färjeläget kom jag försent med tio minuter, ringde vandrarhemmet i Ölands Skogby och hörde mig för om rum.
Cyklade dit, checkade in och cyklade sedan till livsmedelsaffären vid vägskälet ner mot Färjestaden. Utanför affären såg jag den norska ensamcyklaren men hon såg inte mig. Inne i affären köpte jag pasta, några tomater och en chokladkaka. Lagade till pastan i köket till en av vandrarhemsbyggnaderna. Ett par satt och åt på den inglasade verandan och de drack vin ur en bib med Gosa. Doften av varmt rödvin fyllde även köket. Mannen i paret kom in i köket, där jag satt med min pasta, för att diska. Han berättade att han var gammal tävlingsskytt och nu skulle då åka och överraska sonen som fyllde jämnt. I present skulle sonen få ett av pappans vapen. Kvinnan kom också in i köket. Hon föreslog att de skulle torka stekpannorna och kastrullerna genom att sätta dem på spisen och slå på plattorna medan de diskade resten. Så blev det inte. När de var klara diskade jag och gick sedan till mitt rum där jag somnade.

Bild: Öländska ostkusten söder om Långlöt.

Inga kommentarer: