16 december 2012

2012:42 Helgen vecka 50

Vi firade hemvändarens födelsedag. Han fyllde kvadratiskt och hade gått ut med ett upprop på fejan om att han ville dela denna milstolpe i livets promenad med vänner över ett glas på Urban Deli.
Krogen, som är väldigt populär, har bra viner från  olika trakter och goda rätter. Jag slog till med fyra ostron från Frankrike någonstans. Om man är ostronexpert kan man kanske reta sig på att jag inte kom ihåg vad ostronen hette, på samma sätt som jag, för några år sedan, kunde reta mig på att folk drack "ett gott, rött vin" utan att minnas namnet på det. Men just den delen av min personlighet har tonats ned de senaste åren. Tycker inte att det är så viktigt att reta mig på oväsentligheter längre.
Till ostron brukar man få citron, kanske någon vinägrett och eller något starkt. För mig behöver dessa mollusker egentligen inga tillbehör. Jag tuggar dessutom gärna djuren innan jag sväljer, jag vill känna den havsfriska sältan så länge som möjligt. Alla vill inte det, många vill överhuvudtaget inte äta något som de har fått höra smakar som en "slemmig kallsup av havsvatten". Vi gillar olika, helt enkelt. Men ostron är fantastiska, så är det bara.

Efter ostronen åt jag en pluma på ibericogris. Det var skuldran berättade servitören eller rättare sagt bartendern. Vi satt nämligen vid bardisken under måltiden. Denna styckdetalj från grisen var ljuvligt mör och lätt röd inuti. Dessutom serverades den med fantastiska frittar, de godaste jag ätit på en krog norr om Bryssel. Och tryffelaioli, ett halvjönsigt koncept som dock smakade bättre än mycket annat som görs på jordsvampen eller, vanligare, oljan som den ofta finns i.

Nästan allt är bra på Urban Deli men bartendern som betjänade oss hade ovanan att omärkligt plocka bort glas som inte var urdruckna. Den första gången, när jag hade säkert ett tredjedels glas Imperial Stout kvar, sade jag till om det. Den andra gången, när det gällde en matsked rödvin, orkade jag inte.

Han bjöd mig däremot på två ostron, jag hade beställt fyra, det kom in sex och han valde att inte lägga det på notan. Vilket naturligtvis hedrar honom.

Menyn fanns naturligtvis på nätet, det här var vad jag åt:

OSTRON GILLARDEAU N°3
citron, hot sauce, lökvinaigrette

PLUMA DE IBERICO
gästspel i "saluhallsrutan"

Och drack:

RIEFLÉ BONHEUR CONVIVIAL Gewurztraminer, Alsace, Frankrike 2010

NILS OSCAR IMPERIAL STOUT 33CL

LES CRESTES Garnatxa, Cariñena, Syrah, Mas Doix, Priorat, Spanien 2009

SECATEURS (rött vin från Sydafrika)

Efter Urban Deli blev det rundpingis, barhäng och (faktiskt) nachspiel hemma hos en popmusiker. Allt på den del av Södermalm som för ett knappt årtionde sedan döptes till något tramsigt tvåstavigt som jag alltid kommer att vägra kalla den. Bra kväll, hursom.

Inga kommentarer: