14 oktober 2005

Spanien

Att det skulle bli Spanien tre gånger under 2005 hade jag inte trott.
I morgon åker jag på snabbtur till Teneriffa med jobbet. Tidigare i år har jag hunnit med Mallorca och Lanzarote. Varken enologiskt eller kulinariskt har det varit intressant. Lamt kryddad buffémat med hyggliga bruksriojor och dito cavor. På Lanzarote drack jag ett lokalt producerat vin - La Geria - som var kartigt och kärvt. De vingårdar jag såg där utgjordes av stenmursomgärdade ytor där rankorna oftast växte i bägarform på den svarta lavamarken.
L ska åka till Rioja. Lyllos L! När fransmännen provsprängde i söderhavet för tio år sedan fick riojorna en stor kundkrets i Sverige. Vi älskade vaniljen och fruktigheten i vinerna. Sedan började frukten försvinna, priserna steg och det slarvades med druvhanteringen. Kvar fanns snart bara vaniljen - detta resultat av lagring på fat av amerikansk storporig vitek. Vi vände blickarna åt annat håll. Italien och andra områden tog marknadsandelar från spanjorerna. I slutet av 90-talet var Rioja nästan lika fel som Österrike för tjugo år sedan. När jag var på middag hos A för ett år sedan fick jag prova Baron de Ley Finca Monasterio. Mina fördomar kom på skam! Ett fantastiskt bra rödvin. Vi drack också Allende. Inte lika bra men välgjort det också. Några månader senare fick jag tillfälle att prova ett helt gäng från Rioja. Det finns fortfarande stolpskott men många viner är riktigt bra. Skulle gärna åka dit också.

Inga kommentarer: