9 juli 2009

2009:123 Suzhou - resan som kom av sig


Suzhou är en liten stad, knappt sex miljoner invånare. Hangzhou är en stad i samma litenhetsklass. Medan den förra ligger i Jiangsu-provinsen norr om Shanghai ligger den senare söder om jättestaden men i Zhejiang-provinsen. Städerna ansågs länge vara Kinas vackraste. Om dem finns ett ordspråk som ungefär lyder "Ovanför finns himlen, på jorden finns Suzhou och Hangzhou".
Jag hade varit i kontakt med JJ som bor i Suzhou. Hon hade lagt ut ett fotoalbum på FB med titeln: "Suzhou - där jag bor och älskar" fast på engelska. Fotoalbumet innehöll vackra bilder på kanaler och trädgårdar så jag mejlade och frågade om jag fick komma. Det gick bra. Jag kunde till och med få bo i en av hennes lägenheter.

Kvart i nio på lördag morgon hämtade hon och hennes pojkvän, O, mig vid tågstationen. Sedan köpte vi frukost. Sojamjölk och baozi. Y anlände med buss från HZ en knapp timme senare. O stängde aldrig av motorn till bilen inte ens om vi stod stilla i tio minuter. Vi hämtade Y och blev sedan körda till det fina nybyggda stadsmuséet som är gratis. Därinne blev JJ sjuk av luftkonditioneringen fick vi veta senare.

Jag och Y besökte en av stadens vackra trädgårdar. En gång fanns det hundratals men många har gått samma öde som den gamla stadmuren till mötes, de finns inte längre kvar. Värmen den här dagen var nästan mer än jag kunde klara.

Hungern satte in. En sen lunch på en rekommenerad restaurang där jättematsalen luktade sporig heltäckningsmatta och hade fördragna fönster. Teet smakade korkdefekt och den ångade fisken låg i en simmig sås av baijiu (kinesiskt brännvin som i de billigare varianterna är odrickbart) och smör. Salladskålen med fläsk var däremot bra. Riset kallt, servicen under all kritik.

O ringde och kom dit. Han hade med sig sin nioårige son. De erbjöd sig att göra oss sällskap resten av dagen, eftersom JJ var dålig, och ta oss till en av lägenheterna som vi kunde bo i.

Y hade redan bestämt sig för att resa tillbaka till Hangzhou samma dag så jag gjorde sammalunda. Jag följde O och sonen till bilen och tog min och Y:s packning. På buss-stationen blev jag stirrad på av en tjej i 25-årsåldern. Var det XP? Vi tog en buss till Hangzhou. XP, om det nu var hon, var med på samma buss. När vi hade kommit fram och satt i taxin på väg till hotellet messade jag XP: "Har du anlänt till Hangzhou?"
Svaret var kort och entydigt: "Du har skickat fel." Det var inte XP. Men stirrat hade hon.

Bilden: Jag och JJ i Shanghai 2007. Jag visade henne och hennes väninna hur man hittade till tunnelbanestationen från hotellet. Vi tog den här bilden på vägen dit och blev sedan vänner på FB.

Inga kommentarer: