22 augusti 2010

2010:68 I trakten av Örsundsbro

En trevlig, avslappnad och generös stämning var det hemma hos K och L. De har nyligen köpt en gård i Uppland hade bjudit in att fira detta och sitt bröllop i dagarna tre. Jag anlände efter diverse felcykling från Bålsta - telenors 3g-nät hade ingen täckning i obygden så kartfunktionen i min smarta telefon var ur funktion - strax innan klockan sex på lördagkvällen. Inne i boningshuset pågick då korvtillverkning, folk satt och pratade i olika hörn eller låg och vilade i tält på gräsmattan. Korvarna - merguez och salsiccia - grillades och serverades med bland annat med surkål och fantastiskt omsorgsfullt tillagad couscous. Korvarna var väldigt goda. Jag hade med mig en ekologisk rioja som inte var särskilt dyr men desto mer prisvärd. Den var inte överdrivet vaniljig, hade en tydlig syra och öppnade sig vartefter kvällen fortskred. Bland gästerna fanns både halvnya och nya bekantskaper. Längesedan jag hade så trevligt i ett så stort sällskap. Lämnade gården och cyklade till Uppsala strax före lunch. Tack L och K!

Beronia Viticultura Ecológica 2007 (nr 12126)

1 kommentar:

K sa...

Tack för att du kom och firade oss! Kom gärna tillbaka och gör mer korv med oss, du är en bra assistent.