20 juni 2011

2011:32 Autriche

Österrike är, förutom för arkitekter, konstnärer, komponister, författare, schnitzlar, nougaten och mergern med Ungern för några sekler sedan, känt just för det som på svenska uttalas som huvudstaden i denna republik. Vin naturligtvis. Och förenklat kan man skriva att det vita, torra, syra- och extraktrika storheterna finns i nordöst, i Niederösterreich. De söta, ädelrötade och de röda fina i Burgenland som ligger strax söder därom. Sedan finns Steiermark och lite andra områden som jag inte orkade fördjupa mig i. Kvalitetsindelningar gör sig inte i löpande text, låt mig bara säga att det tyskarna kallar grader Oechsle, ni vet differensen mellan en liter must och en liter vatten, det delar österrikarna i fem och kallar KMW som betyder Klosterneuberger Mostwage. Och Klosterneuberg är ju som bekant centrum för vinvetenskap i Österrike. Och liksom i Tyskland är mustvikten, det vill säga hur mycket socker som koncenterats i druvmusten, avgörande för kvalitetsindelningen. Och lika tråkigt att blogga om.

För fem år sedan brukade världsmästaren komma hit till stan från sin hydda på leråkern utanför stan, duscha av sig hästlukten, klä på sig finaste Paul Smith-kostymen och tillsammans med mig göra av med pengarna på stadens krogar. En stående beställning var Willi Opitz' Silver Lake. Oavsett om det var på Dining Club, Berns eller Rolfs kök. Det var nog den första riktiga kontakten med österrikiskt vin jag gjorde. Vi drack också Pole Position från samma hus. Det var tider!

Ikväll hade jag den sista lektionen i vincirkeln. En cirkel vars diameter konstant decimerats. Deltagarantalet har sjunkit i samma takt som kvaliteten på mina "lektioner". Idag var vi bara fyra personer. A är i NY med make och son, Y har varit i Norge och behöver pusta ut. C är i Sardinien och bråkar med bankväsendet. Återstod så kloka K och trädgårdstuktaren T, P och jag. Samt P:s hustru som anslöt lite senare.

På grund av fejans dysfunktionella grupper så hade både T och P bullat upp med bröd från Fabrique och ostar från Androuet. Denna abundans yttrade sig i en fantastisk beaufort, en comté och ytterligare en ost, en rinnig med drag av brie och brillat-savarin.

Vi brukar dricka vin till ostarna. Jag föredrar kvalitet framför kvantitet som ni redan vet. När jag var på Regeringsgatan i lördags frågade jag därför personalen om två österrikiska viner som gjorde väsen av sig. Han valde ut en grüner veltliner och en blandning av zweigelt, merlot och blaufränkisch. Det var bra val. Dyra men bra. När man misströstar över att det internationella kapitalet trissar upp priserna på de franska buteljerna kan man finna tröst i att de svala, rena, vitpepparfriska dragen i ett vin från Kamptal eller den balanserade svalkan i en röding från Burgenland ännu inte har upptäckts. Man har helt enkelt några år på sig!

Det här var som sagt den sista kvällen i den organiserade vincirkeln. I höst fortsätter den oorganiserade. Alla läsare är inbjudna!


Gabarinza Österrike, Burgenland, Neusiedlersee (nr 92048), 369 kr





Schloss Gobelsburg,

Österrike, Niederösterreich, Kamptal Grüner Veltliner Kammerner Lamm (nr 90153), 239 kr

Österrike

Inga kommentarer: