17 december 2011

2011:60 Vem är du?

Lillpärlan hade bjudit till glögg i lägenheten vid Västerbrofästet. Det var ett slags knyt och ändå inte. Hon hade skrivit i inbjudan att allt utom ost var välkommet. Det hade jag missat och därför köpt en bit gruyère förutom den obligatoriska flaskan vin som jag alltid tar med mig när jag ska bort. Eller hem till någon. Jag kom in från regnrusket ganska sent och skulle vidare senare samma kväll. Där fanns glögg, tryfflar, parmesankex och baconkolor. Bland annat. Och inte mindre en fem matbloggande kvinnor. Jag gav Lillpärlan vinflaskan. Gruyèrebiten låg kvar i jackan.

En av gästerna frågade vem jag var. "Jag heter Daniel Olsson, jag har en blogg som heter Vinlusen som jag inte skriver så mycket i längre, jag umgås med och känner en massa matbloggare men  är egentligen en fejk eftersom jag inte lagar så mycket mat utan mest gillar att äta och ha åsikter om den. Och om vin. Och om annat. Jag twittrar också men skriver inte så mycket utan följer en massa mer eller mindre intressanta personer som jag retweetar ibland. Om jag inte bråkar med Griskindspatrik eller Lillpärlan eller båda två om vilka viner man inte ska dricka till limebaserade hamburgertillbehör. Med hashtaggar som #interottiallafallgate.

Lillpärlan berättade att hon hade haft uppehåll så länge i sitt bloggande att hon inte längre kom ihåg lösenordet till den. Någon annan hade inte heller bloggat på ett halvår typ. Jag har inte bloggat på länge heller.

Innan jag gick berättade jag att det fanns en bit gruyère i min jackficka och frågade om någon ville ha den eftersom den annars bara skulle ligga och svettas under kvällens krogbesök. Smaskens fick den, om någon undrar.
 
Jag hade dubbelbokat mig så jag blev inte långvarig hos Lillpärlan. Vi är några vänner som brukar träffas på ett kontor, spela pingis och dricka vin eller öl och sedan gå på krogen. (Det har inträffat en gång, för ett år sedan). M hade försökt boka Chez Betty eftersom geniale Robin hade hyllat den men där var det fullt eller stängt. M messade att det hade "skitigt sig". Det fick bli Bistrot Paname:

Escargots, sniglar med persiljesmör, 6 st 88 kr


Boeuf Bourguignon (ej på lördagar) 195 kr


La tarte du jour 82 kr


Och till det tre goda viner som jag inte skrev upp namnen på men ett var en chablis, ett var rött och ett var banyuls. Bistrot Paname var så trevligt så att jag nästan skulle kunna bosätta mig i en etta med kokskåp i samma kvarter. Nästan.

1 kommentar:

Annika sa...

Löjligt sent läser jag detta. Jag måste bara rapportera att det var en fantastiskt god ost. Och så måste jag undra om det möjligen var samma ost som du hade tagit med dig till Lisa den 21:a november? Trevligt att träffas, förresten.