6 januari 2014

2014:1 Shopping, hej på ett tag!

Ska försöka att varken köpa nya prylar eller kläder under 2014. Skälet till mitt beslut är att jag är extremt trött på slit- och slängsamhället som jag naturligtvis också har varit och fortfarande är en del av. Jag har långt mer prylar än jag använder och hur mycket jag än kan dregla över exempelvis en ny digitalkamera med fullsensor eller ett tillhörande objektiv med extrem ljuskänslighet så kommer sådana köp att få anstå. På obestämd framtid. Inspirationen kommer härifrån, för övrigt:

http://www.expressen.se/kultur/nej-tack-jag-har/

Finns det några undantag? Jag tänker att rent digitala produkter liksom använda andrahandsföremål kan vara sådana. Men jag har inte bestämt mig i det avseendet. Lite småfegt, kanske. För övrigt tänker jag försöka att inte flyga - om inte arbetsgivare kräver det - och fortsätta leva ett liv befriat från bilägande. Väl medveten om att det sistnämnda är förhållandevis enkelt när man, som jag, bor i Stockholm. Vidare tänker jag fortsätta äta mindre kött, cykla så långt det är möjligt och arbeta med utmaningen att förklara varför jag väljer som jag gör i stället för att skuldbelägga de som inte gör det. Eftersom det sistnämnda är kontraproduktivt.

För övrigt önskar jag mina läsare en fortsatt bra fortsättning på 2014!  

Inga kommentarer: