9 februari 2014

2014:7 Melpest 2014

Ballongerna. Kameraåkningarna. De (mestadels) taffliga skämten. Kläderna. Presentationerna. Där fem skäl till att jag denna kväll inte koncentrerat ser på Melodifestivalen utan istället låtsasuppdaterar om en kväll på stan. Förvånansvärt många verkade tro att det här ägde rum på riktigt. Läs varje rad med några minuters mellanrum:

"Väldigt intressant föredrag om ekologiska jordbrukskooperativ i Peru nu här i ABFs lokaler på Sveavägen!

78% av quinoan går på export till Sverige.

Någon idiot frågade om mayaindianer. Jag ba: Hallåå, det här handlar om Peruuu!

"Kokabladen används främst i kosttillskott" Obekväm stämning i publiken.

Marsvin är fortfarande en "pedagogisk utmaning" menar representant för livsmedelsverket.

Nu frågar handelsministern om de peruanska bönderna är intresserade av snus.

Samma idiot som frågade om mayaindianerna tar nu upp fotbolls-VM i Brasilien. Gah!

Nu drar jag vidare till Brunnsgatan för att bevista maratonhögläsningen av Knausgård. Löksoppa serveras.

Iodine Jupiter hejar på mig. Jag: "Vadå, känner jag dig?"

Tydligen Bruno som läser ikväll. Gillar när han läser sina dikter, men prosa - det blir lite segt.

"Det här är inte krutonger! Det här är vanligt mjukt formbröd, det blir sogg av soppan!" Bob Hansson har en biff i baren, överröstar Bruno.

Blir väckt av bänkgrannen. Partiet i första boken där de är på väg till ett nyårsfirande är för segt. Nu är det tydligen paus. Sen är det Martina Monteliius tur att läsa. Ska jag köpa ett plastglas bibelgatonegro till eller dra vidare?

Riche. Färre kulturkoftor, fler mediamuppar. Borde inte Niklas Svensson vara hemma i Sjöstan så här dags?

Vin jaune på glas minsann! Allt går inte bakåt i gamla Svedala.

"Vadå inga ostron serveras efter kl 22?" Människan som jiddrade om mayaindianer och fotbollsvm har tydligen hittat hit också.

Orkar för övrigt inte prata om Kanye West nu. Allra minst med någon som inte kan uttala hans förnamn. Drar till Kvarnen där jag tänker sjunga MFF-låtar tills korna går hem.

Kö. Orka. Hem. Godnatt!"

Det blir ju uppenbarligen inte alls lika roligt i bloggform. Jag ber om ursäkt för att jag drar folk vid näsan. Och btw, jag drack två flaskor alkoholfri Carlsberg eftersom jag fortsätter min huvudsakligen vita period.


Inga kommentarer: