2 april 2009

2009:61 Torsdagsviner


På bilden kan ni se vinerna jag provade ikväll. Inget stod ut. Mest överraskande var Robert Skallis viognier. Alla röda var ehm obloggbara. Uppdatering: Kim Crawford's Marlborough Pinot Noir (560 yuan) från Nya Zeeland var bra. Château Gabiran Cuvée Haut-Campremier AOC (410 yuan)- en eko-bordeaux var lite småsnål och kartig. Skulle kanske fungerat med en gräddsås-innehållande rätt. Jag saknade de franskrostade ekfaten i doften. Farneses Montepulciano d'Abruzzo DOC (300 yuan) doftade vattenfärg, det är sant. Alldeles för hög syra även här. Bland de vita fanns förutom Skallis viognier (265 yuan) Penfolds Rawson's Retreat Riesling (310 yuan) som uppträdde korrekt med en lagom ton av bensin i doften. Klein Constantia - en sydafrikansk sauvignon blanc var däremot överblommad. Det tyckte inte provningsledaren, en glad inhemsk man med turkosa glasögonbågar. Jag tyckte dock att den ofta så friska druvan doftade gammalt blomvatten, kattkiss och annat negativt som man kan tillskriva den.
Intressant för övrigt var att lyssna på mannen som satt bredvid mig. En nordamerikan som bott utomlands de senaste 22 åren, bland annat i Peru där han blev kidnappad av "den lysande stigen" två gånger, i Pinochets Chile och nu här.

I baren efter provningen blev jag bjuden på ett rödvin från Washington. Det var billigare och godare än de tre som presenterades under provningen.

Vi gick till Purple Haze efter provningen. Där drack vi en riesling från Wyndham. Även den helt OK.

PS. Priserna är näringsställets, dvs om man beställer dem i ifrågavarande lokal. DS

Inga kommentarer: