24 januari 2010

2010:2 Bordeaux var då?

Om jag skulle ordna en bordeaux-provning, vilka viner skulle jag välja?
Jag går in på systembolagets sajt. En sökning på bordeaux ger 55 träffar. Tänka sig att detta så omfattande distrikt har så skral representation i Sverige! Jag börjar leta i listan efter Château Labadie, en pålitlig Côtes de Bourg som jag brukade köpa. Det är ju, som ni känner till, en appelation som tillhör distriktet. Den finns inte med! Har försäljningen upphört eller är det något annat som spökar? Söker därför på Côtes de Bourg och se, där dyker den upp! Tillsammans med bland annat ett vin från Saltå och ett par från bourgogne. Eftersom jag misstänker att Côtes de Bourg inte är den enda AOC:n från Bordeaux som hamnat i skymundan så söker jag på Pomerol som ger 76 träffar. Sådär skulle jag kunna hålla på, men ni har ju redan förstått poängen. Sökfunktionen på www.systembolaget.se lämnar mycket övrigt att önska,
liksom sortimentet i butikerna. Fleminggatan som jag råkade befinna mig på igår vid lunch har en liten trång lokal där flaskorna är ordnade efter pris och i någon mån geografiskt ursprung. Jag hittade efter en snabb titt inte fler än två flaskor röd bordeaux över hundra kronor. Det är för magert.

Inga kommentarer: