29 januari 2010

2010:4 Rött

Oh my, vilken god chenin blanc vi drack till lantpatén ikväll! Jag tror att den var sur lie vilket betyder att den legat på jästfällning, för den smakade så. Den var också så där ren och klar i smaken som riktigt bra viner är. Men om jästfällningen ville jag inte fråga för det blir så lätt att middagar urartar i något slags oavsiktlig show off från min sida. Att jag dominerar och söker bekräftelse på min eventuella kunskap hos serveringspersonalen.

Jag hade valt lamm till huvudrätt och bad att få smaka en bordeaux till den men icke. Jag tyckte att den var gles och hade för grova tanniner. Kanske har jag en omogen vinsmak eftersom jag gillade den spanska fruktdrivna syrahn så mycket bättre. Det blev några ostar sedan och så en söt spansk garnacha till dem.



Brasserie Rouge - så varmt välkomnande med allt det röda! Jag var där med C som är på tillfälligt besök från öst och N. En krog jag gärna återvänder till. Möjligen lite vimsig service men det är en randanmärkning. Utmärkta viner och bra mat och så allt det röda! Och det utmärkta middagssällskapet.

2007 Domaine du Pas Saint Martin Saumur Jurassique (France, Loire Valley, Anjou-Saumur, Saumur)

2006 Taberner Huerta De Albala

Mendoza någonting, har glömt vad den hette, se bilden, upplys mig gärna!




PS. Såg att delar av Devilles trevliga servis var där och åt. DS

Inga kommentarer: