10 maj 2010

2010:35 Märklinlandet

Ta en storkfamilj och sätt den i skorstenen till ett stenhus med svarta stockar på knutarna och diagonalt på fasaderna. Ta lite tyskt inflytande och en sömnighet som du inte sett söder om Vellinge. Och vad får du? Jo mina fördomar om Alsace. Jag har ju aldrig varit där. Men jag inbillar mig att en trakt som inramas av Vogeser och Schwarzwald, som ställer sig positiv till en xenofob president som förlorat populariteten i resten av republiken måste vara just sömnig. Och kanske ond till och med. "Ju vackrare landskap, desto vedervärdigare människor" eller något sådant läste jag en gång att en samtida österikisk eller schweizisk författare sammanfattade sitt hemland. Och det tror jag gäller även för den bildmässiga trakten i östra Frankrike.
Jag har tjatat det till döds; så länge jag gör det här gratis behöver jag inte kolla upp någonting. Så jag kommer alltså inte att googla namnet på författaren.
Men jag inbillar mig att vi snart får läsa en Dürrenmatt eller Jelinek som är uppvuxen i trakterna mellan Strasbourg och Mulhouse. Som får Nobelpriset 2025 om det fortfarande finns då.
Det verkliga Alsace som jag alltså aldrig har satt min fot i producerar fantastiska vita viner. Med den goda smaken att skriva på flaskorna vilka druvor som ingår. Och så gillar ju tillförlitlige T främst vita viner. Ett skäl så gott som något att dricka pinot blanc, pinot gris, gewurztraminer och riesling. Vilket vi gjorde i kväll. Till goda korvar, surkål och en ost från Normandie. Pont-l'Évêque.

Närmare bestämt:

Pinot Blanc (nr 12169)
Hubert Beck Pinot Gris Réserve du Chevalier (nr 12105)
Gewurztraminer Réserve Hennÿ (nr 2176)
Riesling Hugel (nr 12191)

Inga sensationella viner men hyggliga i sin genre. Den billigaste provningen hittills. Dyrgriparna finns nämligen bara i beställningssortimentet. Systembolaget borde stå i skamvrån.

1 kommentar:

K sa...

Östra.