27 augusti 2005

Sommarens sista grillfest?

Söndag 20050828 Kl 23

Igår var jag på sommarens sista grillfest. Vännerna i villaförorten hade bjudit. De har de gjort i flera år men jag har alltid haft förhinder. Nu, äntligen kunde jag gå. Jag köpte fläskkarré i Söderhallarna och marinerade den i:

Skalet av en citron och saften av halva
Två kryddmått chilipeppar
En hackad vitlök
En halv tesked rostade fänkålsfrön
Salt
Två teskedar mörkt muscovadosocker

Det fick ligga i kylen i två timmar. Sedan grillades den och åts med en cole slaw som värdfolket hade gjort. Fläsket blev väl surt. Nästa gång hoppar jag citronsaften.

Vad dricker man till?
Jag hade varit på Södermalms förmodligen sämsta Systembolag. Det som ligger på Folkungagatan i närheten av Götgatan i det där hiskeliga orangea huset med korrugerad plåtfasad och fönster av institutionsstorlek. Gå inte dit. De skyltar med viner som har tagit slut och har i övrigt bara standardsortimentet. Varnar för ficktjuvar gör de också. Personalen är helt okej, ingen skugga över dem. Jag köpte Corvina Veronese 2001 nr 23072. Eftersom inte maten blev så bra kan jag inte med säkerhet säga om vinet skulle ha passat. Jag tror inte det. Det här skulle man äta något lammigt med ugnsrostade grönsaker till, typ. Men festen - som var väldigt trevlig och lyckad - hade inte lämpat sig för sånt finlir. Folk till och med åt chips och drack alkoläsk. Jag höll mig till min Corvina. En före detta bloggare råkade snubbla över mitt vinglas så jag fick inte i mig hela flaskan. Men det kändes som det hade behövts, nu när fukten i luften kryper in under ylletröjan och natten börjar dofta jord. Det är vemodigt att sommaren är slut, alla medelmåttiga viner till trots. Corvinan var dock en helt okej avslutning.
Vad skulle jag druckit om inte fläsket hade blivit så surt? En fruktig och balanserat ekad chardonnay eller en pinot noir från nya världen .

Hösten är inte bara mörker, det är om inte annat en förevändning för att äta vilt som man kan dricka upp sina Rhône-viner till och om två veckor ska jag till Oaxen!

1 kommentar:

Lisa sa...

Dumma du! Jag sade ju att du inte skulle ha surt i marinaden. Dessutom kan du hoppa över rostningen av fänkålsfröna. Den saken sköter sig självt på grillen.

Vad bra du skriver!