4 juni 2007

Syrligt och sött när nordbon själv får välja

En ny frukt för mig. De såldes på trottaren utanför restaurangen där jag hade ätit tomat, ägg och nudelsoppa. Slog till på ett kilo litchi. Gatuförsäljaren pekade på de röda frukterna som låg i den andra korgen. Jag sade att jag aldrig hade smakat. Fick en som jag började försöka att skala. Den ska inte, till skillnad från litchin, skalas. Satte tänderna i den. Både sur och söt. Frisk i det ordets riktiga bemärkelse. Och följaktligen väldigt god. Dyr var den, 18 RMB halvkilot. Jag köpte ett kilo. Men vad heter den? Gatuförsäljaren sade något som lät som wǔ mèi. Har försökt googla på det men inte blivit klokare. Kan du hjälpa mig, SpaceBabe?
Uppdatering: Ja tackar SpaceBabe för hjälpen. Yáng méi heter den och den skrivs 杨梅
Växtens vetenskapliga namn är Myrica rubra, det är med andra ord en nära släkting till den aromatiska brännvinskryddan pors, Myrica gale. Läs mer här. En fin bild på fruktträdet hittar ni här.

När ja letade efter den hittade jag en lista över exotiska frukter. Det visade sig att jag hade köpt mangostan häromveckan. Också det en fantastisk frukt.

6 kommentarer:

Space babe sa...

Hej, det är yang2mei2, otroligt gott bär, kolla wiki. Sen min man uppgraderade datorn kan jag inte läsa eller skriva kinesiska tecken, men www.iciba.com är en pärla .

Space babe sa...

Snålvattnet rinner. Enbart detta bär vore nog för mig att ta över den där flygbiljetten jag mejlade dig om. Suck. De går nog inte att frysa va? Yangmei alltså.

Lisa sa...

Har ätit på Nobu i London. Underbara!
För ömtåliga för att importera i större utsträckning.

Lisa sa...

Här hittar du en fotostudio till kinesiskt pris.
Fiffigt va?

Lisa sa...

Fiffigt va?
Mindre fiffigt att min länk inte funkade.

Vinlusen sa...

Tack för tipset, Lisa!