26 juli 2007

Energiåtgång

Jag har fått besök från Sverige. J som är kompis till P mejlade för några månader sedan att han skulle komma till Kina och undrade om jag ville träffas. Jag skrev att han kunde bo här. Det gör han nu och det är skönt att för en tid också dela lägenhet med en normalt funtad människa. Den andra människan här tilltalar mig fortfarande inte. Och svarar inte heller på tilltal. I morgon är hennes hyra till mig försenad med en vecka. Plus att hon inte har betalt för elen, varmvattnet och kallvattnet. Få se hur jag ska hantera det. Skolan tar för övrigt all övrig energi. Jag är trött för jämnan. Förra helgen gick jag ut med en indiskättad NewYork-bo, RR, på skolan. Vi tog oss till en restaurang i ett hutongområde som hette Café Sambal, åt mediokert sydostasiatiskt och fyllnade till på Tsingtao. Ja, jag kan egentligen bara prata för mig själv. Jag hade nämligen dragit i mig tre burkar Beijing Beer framför "Notes on a scandal"* innan jag träffade honom. Nåväl, efter maten gick vi ut på gatan och började promenera. Vi fick syn på slovaken B som satt på en stol på trottoaren och drack öl tillsammans med rumskamraten M från mellanöstern. Den senare hade kotlettfrisyr och berättade på sin brutna engelska om hans erfarenheter av tjejerna i det här landet. Jag behöver egentligen inte säga hur tröttsamt det var. Som vanligt tog jag bilder. Flera minuter senare frågade M:
"Tog du en bild av mig?!"
"Ja, jag tar alltid bilder."
"Får jag se den?"
Jag räckte honom kameran. Han fick se min obärmhartiga fångst av hans flabbansikte.
"Det är inte speciellt trevligt att ta bilder så där utan att fråga först. Det hade varit okej om du hade tagit en gruppbild på oss tre med armarna om varandras axlar."
"Okej, jag raderar den." Och gjorde det. Jag frågade honom om det hade med religion att göra. Nej, det hade det inte. Samtalet liksom dog ut. Trots det följde jag och RR med dem hem till deras lägenhet. Vodka togs fram. Öl, apelsinjuice. Jag somnade i fåtöljen. Blev väckt efter några minuter. Ut till en utom/inomhusbar i närheten av arbetarstadion. Eftersom jag var så trött tog jag mig snart hem. När jag snackade med RR igår visade det sig att han gjort sammalunda kort efter mig. Han tyckte för övrigt också att mellanösternbon hade förstört kvällen.
Nu väntar jag på att J ska komma hem från långa muren så att vi kan gå ut och äta.

Bilden: J i danstagen på ett bröllop för två år sedan.
*Bra skådespeleri, bra historia. Uselt genomförd.

Inga kommentarer: