31 juli 2007

Min mardröm

Idag ringde jag ägaren till lägenheten. Jag ville veta om det var OK att ha en tredje person boende här. Det var naturligtvis en omskrivning för att jag ville sparka ut personen som jag delar lägenheten med och hitta en ny som kan dela hyran. Om en utlänning skulle flytta in behöver han eller hon först registrera sig på kontoret i området. Under registreringen ringer kontorspersonalen till ägaren och kontrollerar att detta är OK. Sedan går man till polisstationen för att registrera sig.
Ägaren sade under mitt samtal med honom att det var OK förutsatt att hon som jag delar lägenhet med tycker det. (Varför hon nu skulle ha med saken att göra.) Det senare ville han ha bekräftat av henne, det vill säga hon måste ringa upp och säga det. Eftersom hon vägrar prata med mig såväl öga mot öga som i telefon eller svara på textmeddelanden så kommer jag knappast att få henne att göra det. Allt är så Kafka-aktigt just nu. Mitt och ägarens namn är de enda på kontrakten men han tycks anse henne som hyresgäst. Dessutom fick jag intrycket att han trodde att hon är min flickvän. Min kinesiska är inte tillräckligt bra för att jag ska vara säker. Vad sade hon egentligen till honom den där lördageftermiddagen för snart sex veckor sedan? Det slår mig nu också att hon i lördags morse under det senaste utbrottet skrek "my apartment!"
Nyss, kvart i tolv på kvällen pep det i telefonen:
"i send message to my parents,they are still travel now, they said they will give the money to me before this weekend,so dont worry,i will give it to you just a little late,(dont send message to me ,i still dont want see any thing from you thanks)"
Vilket ger en ny innebörd åt ordet "a little late" eftersom det handlar om två veckor. Ni ska också veta att hon under den här tiden som hon legat inne med hyran har shoppat kläder som för en infödd är rejält dyra och att hon dessutom gått på restauranger som inte heller är billiga. Bortskämda unge.

Jag skrev följande till henne på en lapp för att sätta upp på hennes dörr:

不按时伏房租不可以。伏房租还是搬家。你选择.

Ungefär: "Att inte betala hyran punktligt är inte OK. Betala hyran eller flytta. Du väljer." Min lärare hade kontrollerat att meddelandet var riktigt formulerat. Lappen hamnade aldrig på hennes dörr utan i papperskorgen. Jag vill knappast hamna i en konflikt med en hyresvärd i det här landet så av mina planer att sparka ut henne i morgon blev alltså intet.

På torsdag ska jag på vinprovning och på fredag har jag blivit hembjuden att äta fyllda degknyten med ett par infödda så allt är inte mörker.

1 kommentar:

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Håll ut!! Det blir bättre. Försök att inte låta dumma människor stjäla din energi, den behövs till annat.