6 februari 2009

2009:22 Låt den rätte komma in

I debatten om upphovsrätt och fildelning har jag inget att komma med. Trodde länge, som den hycklare jag är, att jag varken höll på med upphovsrättsbrott eller piratgods. Min åsna!

I mina kvarter finns inga, skriver finns inga, lagligt tillkomna underhållningsmedia. I klartext betyder det att jag inte kan välja mellan en CD som producerats för att ge exempelvis Kanye West lite royalties och en som bara rippats och mångkopierats för att betala hyra, mat och kläder till den som säljer den. (I vissa fall också modifierats i så måtto att det ofinare ordbruket beskurits.)

Jag är hänvisad till att köpa kopian. Är jag? Nej, jag kan avstå. Det finns inget som säger att jag måste äga den senaste Kanye West-skivan. För upplysnings skull; jag är inte torsk på Kanye West, har aldrig varit och kommer förmodligen heller inte att bli det. Tyckte bara att det var bra att använda hans namn för att få läsare hit. Lika lite som jag måste köpa en piratkopia av "Late Registration" lika lite är jag tvungen att köpa en piratkopia av något annat. Ett operativsystem exempelvis. Trodde jag tills helt nyligen.

Jag har upptäckt att det finns vissa sajter i det här landet som inte fungerar särskilt bra med mina webbläsare. Och jag behöver kunna titta på dem för att göra mitt jobb. Det verkar som man måste hade den där webbläsaren vars logga utgörs av ett himmelsblått e omsvischat av en snedställd Saturnusring.

Min nuvarande bärbara som förmodligen tillverkats här i Folkrepubliken men utvecklats någonstans i Kalifornien, är försedd med Intel-processorer vilket innebär att jag förutom det snygga operativsystem som följer med när man har köpt den också kan använda de konkurrerande, av vissa så hånade, operativsystemsfamiljerna som utvecklats i en blåsig och regnig del av nordvästra USA. Operativsystemsfamiljerna som räknar det lilla blå e:et till en av sina medlemmar.

Det finns tre, eventuellt, flera sätt att göra det på att låta en familj flytta in. I den bärbara som jag äger medföljer något som skulle kunna översättas med "träningsläger". I träningslägret kan man låta den andra familjen flytta in eller rättare sagt installera det andra operativsystemet. Nackdelen är bara att man sedan måste välja om man ska gå in i det egna eller det andra operativsystemet när man startar datorn. Man kan inte enkelt växla mellan dem. Fördelen är att det är gratis (om vi bortser från det andra operativsystemet som måste köpas på något sätt).

Återstår då två program som man kan köpa för att kunna köra de andra operativsystemen. De bygger båda på att man installerar en eller flera virtuella datorer. Efter att ha läst diverse diskussionsgrupper bestämde jag mig för att ta hem en prov-version av den som hade flest klockor och visslor. Jag får utvärdera den i två veckor. I samma diskussionsgrupper som fick mig att välja programmet med flest klockor och visslor rådde man varandra att inte köpa det rådande operativsystemet från Washingtonföretaget. Det ansågs bland annat vara en "minnesgris", dvs det konsumerar onödigt mycket minne. Andra problem finns också.

Ett annat operativsystem från samma företag är på gång. Det finns emellertid bara i betaversion och verkar alldeles för krångligt för en så PC-svag individ som jag att installera så det går också bort.

Återstår då det system som jag använde på min förra arbetsplats, det som också rekommenderades i diskussionsgrupperna. Problemet är bara att Washingtonföretaget inte säljer det längre! Jag kan köpa det på amazon men litar inte på att leveransen kommer att fungera.

Pratade med en IT-kille häromdagen. Dagen efter gav han mig en CD. Innan jag skulle installera den frågade jag hur jag skulle få tag på en licensnyckel. Han kollade med hjälp av landets största sökmotor och skrev sedan ut en sida med ett par tre stycken licensnycklar.

Skred till verket och började den mödosamma installationen. När jag hade matat in licensnyckeln fick jag ett meddelande som sade att den inte var godkänd. Provade med en av de andra, och se, den accepterades! Att installationen nästan tar en timme kanske kan fresta på tålamodet.

Nu kan jag köra det andra operativsystemet jämte mitt egna. Min nya webbläsare hänger sig då och då men annars har den fungerat på samma sätt som jag mindes att den brukade göra på den tiden jag använde den i mitt arbete i en annan världsdel.

Om någon läsare kan tala om för mig hur jag får tag på samma operativsystem lagligt så är jag beredd att betala för det. Eftersom jag inte vill göra reklam här så kan jag som ledtråd nämna att om man kastar om bokstäverna i det förkortade namnet på en druva som används i vissa sherrysorter så får man namnet på operativsystemet. Sedan kan man lägga till SP2 om man vill ha fler detaljer.

Så dags då för en poäng i den här långrandiga redogörelsen för mina erfarenheter av piratande och installationer. Jag läste att Sydsvenskan skulle ha en bilaga om upphovsrätt inom kort men att den redan nu fanns utlagd på the pirate bay. Av redaktionen. Skulle gå in och titta på piratbukten men upptäckte att den är blockerad i det här landet!

Jag tyckte att i alla fall att DET var roligt.

Inga kommentarer: