20 augusti 2009

2009:136 Oencyklopediskt

För ett par veckor sedan blev jag plötsligt i behov av encyklopediskt vinkunnande parat med nyheter från vinvärlden. Letade mig därför fram till www.jancisrobinson.com och började ta del av det innehåll som var kostnadsfritt. 
Jancis Robinson är ju, som ni redan vet en världsauktoritet, vad gäller vin. Gratisinnehållet på webbplatsen frestade mig, då det länkade till sådant som man måste pynta för, emellertid att bli prenumerant, eller en så kallad purple pager, så jag registrerade mig och betalade. 
Om du är det minsta fanatiskt intresserad av vin så bli en purple pager du också. Det kostar ungefär hundra euro om året och du får förutom alla rapporter även tillgång till nätversionen av Oxford Companion to Wine. Där kan man bland annat läsa om viosinho - en druva som medverkade i fredagens originella skapelse Maritávora Reserva Branco från Portugal. (En viting som ni bör dricka snarast.)

Inga kommentarer: