5 april 2010

2010:21 Påskön


Skärtorsdag
Torsdag den första april 2010 vaknar jag tidigt och går in på DN:s hemsida där första april-skämtet ligger överst i webbläsarfönstret: ett FN-organ ska begränsa internetanvändandet.
På SvD:s motsvarighet hittar jag inget i skämtväg.
Det är grådisigt ute, ett typiskt påskväder. Jag ska resa till Gotland, jag använder "resa" medvetet eftersom den där kalkstensklippan sydost om Nynäshamn har alltid varit och är fortfarande i mitt tycke en aning främmande, trots att jag var där 1973 första gången. Och man åker inte till det som är en smula obekant.
Jag arbetar några timmar, blir kvar längre än jag tänkt på kontoret, hastar hem och slänger ihop packningen. Det är fortfarande grått ute. Stressar i mig en meny från McDonalds på spårvagnen mot Årstaberg. Passerar Älvsjö industriområde, Farsta Strand och Jordbro. Fortfarande denna mjölkiga dager. Söder om Västerhaninge börjar det blåna och så skiner solen över det snöbelagda landskapet. Det är ofta så att när vintern tycks ha tagit slut i stan så håller den fortfarande ställningen på landet.
I Nynäshamn är det molnfritt. Den nya snabbfärjan, som säkert inte är så ny längre, lämnar hamnen om en kvart. Det känns inte riktigt som en båt tycker jag. Man sitter i stolsrader som för tankarna till flygplanskabiner. Jag läser ut Don Winslows "The Power of the Dog"och sover. Och uppdaterar maniskt, i ett slags första april-eufori.
E kommer och hämtar mig i hyrbil. Vi passerar hans arbetsplats nere vid hamnen och tar en sväng in på ICA och kör genom staden, innan vi kommer till lägenheten som ligger i södra Visby. Pratar, dricker Cordo Negro och äter diverse.

Freixenet Cordon Negro Brut (nr 7738)

Långfredag

Under fredagen kör vi söderut. Först till Hablingbo där det finns ett fik i en gammal skola som vi parkerar vid. Vi promenerar en halvtimme innan vi fikar. Bullarna med vanilj och kardemumma är fantastiska. Vi sitter utomhus med solen i ansiktet men det är inte varmt. När vi kör därifrån har flera kafégäster anlänt, många i stora SUV:ar.
Det är minst trettio år sedan jag var vid Hoburgen. Vi kör dit och går uppe på klinten, ner till stranden och tittar på Gubben från olika håll tills vi har sett tillräckligt.
I Vamlingbo har fågelmålaren Lars Jonsson sitt museum. Han råkar vara där när vi kommer in. Hejar som vore vi gamla bekanta och frågar om vi känner igen fågellätet. Det gör vi inte. "Det är en sällsynt art" säger han och ser hemlighetsfull ut. "Gråsparv" skrattar han och tar fram en tygfågel som kvittrar om man trycker på den.
På övervåningen i huset, som är en gammal prästgård om jag förstått rätt, så finns själva utställningen. Förutom fågelporträtten finns också gotländska orkidéer bland objekten. Jag är förstummad. Eftersom jag inte kan skriva om konst så kan jag inte utveckla det. Något med intensiteten i fåglarnas ögon, detaljskärpan i fjäderdräkterna skulle jag kunna försöka. Värt en utflykt är muséet tvivelsutan. I närheten ligger Naturum som har en permanentutställning som säkert är lika spännande för barn som för vuxna. Mitt emot nämnda Naturum fanns en utställning om Östersjön och fiske men eftersom den fick mig tillfälligt modfälld så tillbringade jag ingen tid därinne. Övergödning, utfiske, ni vet.
När vi kör mot norrut igen mot Visby, får E mess från en kollega, M-L, som bjuder hem oss på en kort visit. I ett fint litet stenhus, ett raukkast utanför ringmuren, bjuds vi på Puycheric Syrah Rosé och nötter.
Sedan tar vi oss hem och förbereder middagen. E har köpt Tahbilk Marsanne som nu äntligen har skruvkapsyl. Det här australiska vinet har ju varit opålitligt men nu är det som jag minns det. Det vill säga lagom kraftigt och eldigt med inslag av honung och tropiska frukter som inte är av citrustypen.
Vi marinerar lammytterfiléer, alla stekarna på ön har tagit slut sedan länge. Sedan ligger filéerna i ugnen tills de är 65 grader. Vi äter lammet med surkål och en god sås som vi bland annat gör på stekskyn.
Marsannen har hunnit ta slut och en flaska pinotage korkas upp. Jag har druckit Jacobsdal för fem år sedan i Umeå. Var måttligt hänförd vid tillfället men nu tycker jag att det är riktigt bra. Den malolaktiska fermentationen rundar smaken på ett trevligt sätt.
J ringer, vi bestämmer att vi ska ses på lördag eftermiddag. Annars äter, pratar och dricker vi. Jag uppdaterar och får kontakt med H som bor inne i stan. Jag och E bestämmer oss för att träffa henne på påskafton.

Puycheric Syrah (nr 2209)
Tahbilk Marsanne (nr 6406)
Jacobsdal Pinotage (nr 22055)


Påskafton
Jag vill se den botaniska trädgården, E har beställt bord på Bolaget. Mellan dessa två hållpunkter kan vi göra lite vad vi vill. Vi går från lägenheten på höjden ovanför hamnen. Där står några väderkvarnar som inte har varit i bruk på länge. In genom ringmuren på de smala kullerstensgatorna. Det är inte mycket folk i rörelse. Inte många bilar heller. På stenarna i det stilla vattnet nedanför strandpromenaden ser jag skarv och fiskmås. En trätrappa har byggts i ett av murens torn. Vi går upp för att få utsikt.



De Badande Wännernas botaniska trädgård som den botaniska trädgården i Visby egentligen heter är tyst och tom. Tung av snösmältans fukt. Trollhasslar från olika delar av världen blommar.
I en gränd utanför trädgården får vi syn på H. Vi blev ju vänner på fejan för något år sedan men jag har inte sett henne IRL på säkert 17 år. Ett bra återseende. Vi kommer överens om att ses hemma hos dem på kvällen innan jag och E går till Bolaget.
Vi ska också hem till Göteborgsfamiljen under dagen. Programmet börjar med andra ord bli späckat. Vi går ut genom en av murens östra portar och jag får för mig att gå in på Expert för att se om det finns några billiga objektiv till kameran därinne. Jag har fått för mig att kedjan har gått i konken. Det stämmer inte. Dessutom spelar de musik från helvetet där så det blir varken optik, stativ eller blixt.
Göteborgsfamiljen hyr nederdelen av ett gårdshus. Minsta dottern B sover i barnvagnen på altanen när vi kommer. S som bara var två när vi träffades senast är desto livligare. Föräldrarna berättar att de har köpt lägenhet inne i Visby, att de ska flytta in till sommaren.

Klockan 19 knackar vi på hos H. Det är mysigt och trångt därinne, fullt av böcker och färger. Vi sitter i köket där hon häller upp Guntrum Riesling i glas som hon har formgett. Vi pratar om gemensamma bekanta. Jag förklarar för E att de flesta som omnämns har haft samma ämbete som H i Uppsala. Efter en stund kommer en för mig ny bekantskap, A.
När klocka är 20 går vi upp till Bolaget. Varmt, ombonat, avslappnat. Så långt från konstipering eller förkonstling som man kan komma. Mörkt men inte murrigt. Vi har bord med fönsterutsikt mot ruinen vid torget. Jag minns inte vem som producerat den Pouilly Fumé som jag dricker till den varma getosten. Vår servitris har en intensivt rödorange hårfärg, jag tror att den är fejk, E är mer osäker. Loirevinet är inte fejk, den varma getosten är inte det heller.
Vi äter sejrygg under örttäcke med dill, gulbetor och potatis. Vinrekommendationen är en chenin blanc från Sydafrika. Jag luktar på den och väljer istället en Pinot Gris från Dopff. Fisken är bra om än i saltaste laget. Däremot förstår jag inte gulbetornas funktion. De är sötbeska, hu. E gillar dem. Krogen fylls så sakteliga. Volymen på musiken höjs. Vi lämnar efter klockan ett. Då har jag druckit en rödfruktig Châteauneuf-du-Pape från Vidal-Fleury också. Och servitrisens hårfärg var fejk, berättade hon. Kring torget finns ställen med kö, entrevärdar och dito avgifter. Det är knappast aktuellt.

Guntrum Riesling (nr 6155)
Pouilly Fumé
Dopff Pinot Gris Reserve 2008 (nr 89648)

Châteauneuf-du-Pape

Påskdagen

Jag vill att vi åker österut, närmare bestämt till Katthammarsvik där jag tillbringat flera sommarveckor. Vi parkerar i hamnen där det finns ett rökeri. E berättar att de importerar fisk från olika delar av världen och röker där. På baksidan av rökeriet ligger plastbackar vilkas märkning styrker hans påstående. Om Visby var stilla så är Katthammarsvik i ide. Det är skönt, himlen är klar och de vitkindade gässen på hamnpiren är lagom skygga.

Uppe på Grogarnsberget hade jag min största fågelupplevelse för 30 år sedan. Klockan var bara fem men julimorgonen var redan varm. A och jag cyklade upp med spinnspön och drag för att fiska. Då lyfter en kungsörn ur en tall ett par meter ovanför mig.
Igår såg vi ingen kungsörn.

Hungern sätter in och vi kör mot Ljugarn. Halvägs ser jag skylten "Sjaustru 2". Det är en badstrand på sommaren. Men jag har bestämt mig. E har lovat att filma. Jag springer ut i vattnet och blir stående. Nu vet jag hur långgrunt det är. Gör ett nytt försök och doppar mig. Uppfriskande. E:s kamera goofade så det finns inga bevis.
Vi äter en gotländsk hamburgare inne i Ljugarn. Det heter inte hamburgare utan kyttvarpe eller något liknande. Sedan fikar vi på Espegards och kör hem. Eller tillbaka till Visby menar jag. På Creperiet dricker vi cider och sedan går vi till båtterminalen. Ombord ser jag "The Stepford Wives" med Nicole Kidman, läser om jordmåner och sover. Kommer hem vid ett-tiden. Bra påsk kan jag säga.

1 kommentar:

Byss sa...

Åh, vilken bra text! Och vilken bra påsk!