21 januari 2015

2015:16 Matkonsulatet

Hade en uppslitande diskussion vid lunch som fick mig ur balans en stor del av dagen. Senare på kvällen när jag träffade NX och hade fått i mig ett glas baskiskt lätt spritsigt var harmonin återställd. Det var på "Matkonsulatet", Kungsholms Strand 157 där "Jin och Peeters" samt "Flippin' Burgers" tidigare låg. 
Bra service, trevlig miljö och roliga viner i övrigt. Jag satte alkoholhalten i La Crinyane som jag valde att inte beställa efter att ha provsmakat. Jag skrev på facebok:"När alkoholen ligger och fladdrar som lågan i en gasolbrännare vid sidan om de andra dofterna har vinmakaren misslyckats." För eldigheten när alkoholen inte är integrerad är inte särskilt behaglig. Vinet höll 15%. Menut som jag valde istället höll 15,5% men var betydligt mildare (och godare). Maten som utgörs av tapas var sisådär, inte dålig men varken originell eller smaksensationell. Och hade ett par dippar i form av tryffelolja till en laxrätt och en omotiverad olivoljebeskänkning på en i övrigt fantastisk chokladcremoso. Men kvällen var som helhet bra!

Rezabal,Txakoli,Baskien 2012 90/450 
Vin Gris 2012,Rousillon(eko) 90/450  
La Crinyane 2009,Roussillon(eko) 100/500 (provsmakades)
Menut,Priorat,Catalunya 2010(eko) 110/550  

Inga kommentarer: