15 juli 2006

Nu har jag semester!

En bekant, vars namn jag inte ska avslöja, är tokig i DJ Hyena. Han vill veta allt om DJ Hyena. Det vill inte jag. För mig är det tillräckligt att höra skivorna som spelas under DJ Hyenas överinseende: Datarock, Ultravox, Bow Wow Wow, Spandau Ballet, De La Soul, U name it. Allt i popväg som varit bra de senaste 30 åren.

Södermalm är en världsdel där alla gillar ungefär samma saker, typ Stig Lindberg och eko-mat. Därför känns det alltid jobbigt när man stöter ihop med ett masgäng. För även om majoriteten har lärt sig de sociala och estetiska koderna finns där alltid en minoritet med läpp-piercing, svart keps eller en oförsvarbart stor andel Tool-skivor hemma i lägenheten i Borlänge eller Säter eller var den nu kan ligga. Det är nämligen så att alla masar som bekläder viktiga platser inom television, media eller reklam i huvudstaden betraktar de kvarvarande före detta klasskamraterna som ädla vildar. Oförstörda individer med stor livsvisdom. Därför bjuder de hem dessa stackars staffagefigurer till huvudstaden. För att de är så rena och kan upplysa. My ass. Det enda de har är läppringarna, kepsarna och Tool-skivorna.

Jag började kvällen hos Judit & Bertil. Hörde att Anna skulle ö-luffa. Fick en kram av Andreas som var bakis. Drack Black Tie pinot gris riesling. Sedan gick jag, klargörande K och trägna T till Street. Där beställde vi gös och först en sauvignon blanc nämligen Domaine Grand Roche, Sauvignon Blanc, Saint-Bris, Frankrike. Vitvinet doftade smutsig bensin. Kanske OK för en riesling i Ürziger Würzgarten men knappast comme il faut för en sb i Gallien. Vi skickade ut den och drack en bra, ren och fin chablis i stället; Chablis 1:e Cru, Domaine Louis Moreau, Vaulignot, Chablis, Frankrike. Vi hade en väldigt uppmärksam och söt - kan jag skriva så utan att bli dömd till gubbe - servitris. Som serverade de syltiga rödbetorna, färskpotatisen, citronsåsen och den stekta gösen. Och senare ostbrickan och det förstärkta vinet - 2000 LBV Casa de St Eufemia, Carvalho, Parada do Bispo, Portugal - till.

Sedan drog jag hem och ringde läkaren T för att han skulle skriva ut Dukoral. Han spelade rollspel och hade inte receptkoden hemma. Mejlar honom på måndag.

Tittade in på Snotty. Drack Club Privado Reserva 2001 (nr 4570), 97 kr. Tre glas och en dyr grappa. Lyssnade på DJ Hyena. Och så kom alla masarna. Men det är en annan historia. God natt!

Inga kommentarer: