4 juli 2006

Problemet med att dricka för sällan

En bekant, som i och för sig aldrig läser min blogg, men som jag ändå av hänsyn inte namnger ens med initialer, suckade igår kväll över att det hade blivit för mycket drickande den sista tiden. Att konsumtionen borde minska. En vit vecka borde följa. Eller två. Att en människa av kött och blod inte uttrycker sig sådär förstår varje tänkande person. Men om jag ska undvika personliga pronomen när jag bloggar om bekanta blir det lätt lite krystade konstruktioner.
Mitt problem är att jag dricker för sällan. Nu har jag inte druckit vin sen i lördags. Det är lite besvärligt med enpersonshushåll. Om jag öppnar en flaska för att dricka ett glas till maten finns det risk att vinet hinner oxidera innan jag har hunnit dricka upp resten eller att den tar smak av kylskåpet. Och BiB-ar som jag tror att min bekanting är begiven på gillar jag ju inte riktigt. (Om jag däremot tömmer hela flaskan blir kvällen en fest utan varken lokal eller riktning, planlöst Scritti Politti-surfande och ibland spontaninköp på Itunes. Att den därpå följande vardagen blir suddig följer som baisse efter hausse.)
Det verkliga problemet med att dricka infrekvent är att jag tappar känslan för detaljer. Jag hittar inte riktigt kryddnejlikan, cherimoyan, flintan, nässlorna, krutröken, hamburgerköttet eller vad det nu är jag letar efter i doften. Jag luktar och konstaterar att det luktar mycket eller litet. Det doftar rent eller defekt. Så smakar jag. Det är balanserat eller skevt. Det är kort eller långt.

Ikväll ska jag hem till P och M för att titta på Tyskland - Italien. Det kanske är en förevändning för en uppkorkning. I båda länderna produceras spännande viner så det är inte helt lätt att välja vilket av dem man ska hålla på. Om jag får lägga till vilket land jag helst reser till blir valet däremot enkelt: Italien.

PS. Läs Olle som idag skriver om den glansiga produkten "Livets Goda". Jag har köpt den en gång. Det är bra att den finns, denna arbetsmarknadsåtgärd för lyxkonsumtionsmurvlar. Men - och jag hoppas att jag inte stöter mig ytterligare med någon av produktens säkert väldigt ämneskunniga medskapare - jag är varken intresserad av sportbilar, golf eller cigarrer. Därför köper jag den inte mer. DS.

Inga kommentarer: