21 augusti 2008

32. I sommarstugan

I Sverige är det här kanske mitt enda hem nu. (Om man bortser från ett trevligt hus där jag har fått vara gäst ett par veckor nu under sommaren). Det här är i allafall den enda fastighet jag äger någonting av.
Jag har varit här de flesta somrar sedan jag föddes. En period under och efter gymnasiet när jag hade fått för mig att det var tråkigt att umgås med familj och släkt undvek jag att åka hit. Igår var första gången på femton år som jag tog mig hit enbart med hjälp av allmänna färdmedel och promenerande. När jag hade tjänstebil körde jag hit ibland.
Jag hade varit inne i det jättelika ICA-komplexet i utkanten av stan och provianterat. Hoppade på en buss, som tog oanständiga 39 kr för biljetten om man inte hade Västtrafiks kort, och gick sedan kilometern från vägen. Det var ganska tyst från stugorna. Det stod bilar på några av uppfarterna och grannen lagade tak. När jag kom fram drog jag upp persienner och vädrade ut. Kylskåpet hade läckt så jag fick plocka, slänga och tvätta. På radion rapporterades då för fosterlandet så dåliga OS-resultaten. Ute regn. När jag hade slängt kylens innehåll lagade jag mat och sedan jobbade jag hela eftermiddagen. Senare åt jag middag framför Sjakalen på teve. Habil spänning och många förklädnader. Ville inte öppna någon vinflaska innan jag har kollat om de går att ersätta så det blev ett glas vatten och en liten skvätt ouzo från en flaska som har stått här i fyra år. Jag är den enda som dricker grekspriten.

Idag har vädret varit så bra att jag sprungit härifrån till sundet mellan sjöarna och tillbaka. Nu har jag stretchat och gått igenom vinflaskorna. Samtliga röda är oersättliga i den meningen att de inte går att köpa på Systembolaget i den här stan. Det gör mig både förvånad och glad. Förvånad eftersom det mest är bra storsäljare som inmundigas här. Glad att någon har tänkt steget längre. I kylen finns en sauvignon blanc från Drosty Hof och en Moscati d'Asti. Den senare är nog inte helt torr. Sauvignonen är däremot ersättlig. Det kanske blir den till kikärtsgrytan. Då får jag en anledning att fara in till idyllstaden i morgon eller på lördag. På lördag tror jag att det blir kräftskiva här.
Nu ska jag kolla vad som går på teve ikväll.

2 kommentarer:

K sa...

Det vore kul om du kom förbi oss i skogen någon gång också.

Anonym sa...

Jag rekommenderar att du köper Västtrafiks hundrakort. Det är mycket smidigt. Och markeringar för hundra kronor gör man snabbt av med om man har som princip att åka kommunalt och gå.
Vi brukade tidigare hyra bil eller åka taxi de sista tre, fyra kilometrarna från färjan. Men nu går vi oftast, med packningen i ryggsäckar.
Att åka kommunalt går vid gynnsamma omständigheter snabbare än att köra bil, för det är alltid en massa tidsödande administration, och man måste gå ett stycke till parkeringsplatsen.
kb