Såg Musikbyrån - ett program som går på den licensfinansierade televisionen och andas kvalitet. Kvällens avsnitt handlade om att använda poplåtar i reklam med Jose Gonzales, Peter, Bjorn and John och Hellacopters som aktuella exempel. Synen på att låta ens alster medverka i marknadsföring av mobiltelefoner och plattskärmar har onekligen förändrats de senaste åren. Jag minns när Ray Wonders "We´ve got to be good to each other" för sex år sedan användes i Renault-reklam och DNs nöjes- och kulturdel ägnade fenomenet ett ansenligt antal tecken. Idag är frågan om någon skulle bry sig på samma sätt. Tomas Andersson Wij som medverkade i programmet, tyckte att det var okej att sälja den musikaliska själen till Mammon. Dessutom svor han väldigt mycket. Jag som trodde att han var något slags kristen sosse! Ett annat inslag handlade om Salem Al Fakir - svensk multiinstrumentalist med oavslutad utbildning på musikögskola - som gjort "Dream girl". Nyss försökte jag lyssna på hans sajt men uppspelningsfunktionen kom aldrig igång. Ni kanske har bättre tur. På Itunes kan man få ljudprov i brist på annat. Regina Spektor (bilden) heter en amerikanska som vuxit upp i Ryssland. Även hon är skolad med piano som huvudinstrument. Man fick höra flera brottstycken ur denna originella och produktiva artists låtar. Verkar värt att lyssna mer på. Det kändes för övrigt befriande att se ett program om pop där gitarrerna för en gångs skull inte spelade de ledande rollerna.
Och det här handlade ju inte alls om vin. Men jag kan ju alltid tvista till det genom att skriva om en av veckans nyheter som handlar om att det nu går att få högskoleutbildning om vin utanför Grythyttan i Sverige. Göteborgs Universitet startar en treårig utbildning i höst. Med naturvetenskaplig grund. Läs mer här.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar