2 november 2006

Gondolens vinbar den andra november 2006

- Hö, hö, vet du vad som passar till lammkött, Beavis?
- Nää, hö, hö, hö Butthead?
- Hö, hö, vitt, hö, hö, hö...
- Ja öh trodde, hö, hö att rött...
- Hö, hö...vitt vin...Hö, hö...å räker...hö, hö, hö.
- Hö, hö, hö.*


Idag har jag druckit Guigals Côtes du Rhône och en spätlese från Dr. Loosen. M bjöd mig eftersom jag fyllde 42 förra veckan. Jag lade märke till att hon hade två ringar på höger hand.
- Du och U funderar inte på att gifta er? frågade jag.
- Vi är gifta.
- Sen när då?
- Sen januari.
Plötsligt blev jag för en bråkdels sekund tidsvill. Var det april nu eller? Jag var inte det minsta berusad men osannolikheten för att en av ens bästisar ska ha gått och gift sig för tio månader sedan utan att man vet om det är för liten. Alltså flyttade jag mig bakåt i tiden till närmsta snöklädda månad för att få det hela att gå ihop men insåg omedelbart att det ÄR november 2006.
Det hade varit vigsel i närvaro av vittnen och middag tillsammans med föräldrarna. Alltså inget partaj som jag missat.
Om Gondolens vinbar finns inte mycket att säga. Jag valde rött åt M och det blev en spanska som jag gärna kollat i efterhand om vinbaren haft en sajt. Men den finns inte. Allt jag har att tillgå är ett ynka kvitto med texten "El Sequé". Lätt kakaoaktig i doften var den i alla fall, åt plopp-hållet utan att vara fulsöt. Varm och eldig utan att desinficera munhålan. Mörka bär, ni kan gissa resten. Bra var den, trist bara att jag inte vet vad den heter! 135 kr för 15 cl där och då.
Spätlese från Dr. Loosen är en meningslös upplysning om man varken vet vilken Moselsluttning druvorna plockats från eller vilken vinslott med minst tre svårstavade tyska namn vinet skapats i. Årgången på rhône-vinet missade jag också. Bakläxa! Dr. Loosen var fruktig, halvtorr och extraktrik. Mineralig och ren. Inslag av honung. Guigalen smakade smutsigt och rått men inte lika illa som Parallelle häromdagen. Nu verkar jag sur och grinig. Det är jag inte. Det var trevligt att återse M - som alltid.

Bilden: jag ville hitta något på Beavis & Butthead och snubblade över denna. Tycker ju inte att skämt-teckningar är särskilt roliga. Men.

* "Passar till lammkött: vitt vin och räkor." Något i den stilen står att läsa i menyn på Gondolens Vinbar. Plus en massa andra mer eller mindre tröttande citat om vin.

Inga kommentarer: