5 mars 2007

Kris Kristofferson och Igor Stravinskij

De här herrarna har inte mycket gemensamt. För det första är en av dem död. Och den döde var ryss till börden. Däremot bodde de i samma land under några år och båda förekommer i musiklexikon. Igår pratade jag med en god vän och fick frågan om jag ville hänga med på Kris Kristofferson den 17/3. Hon hade nämligen en biljett över. Dessvärre hade jag förhinder. Det är inte mycket i countryväg jag gillar, men Kris Kristofferson tillhör undantagen. (Och så naturligtvis artisterna på de eminenta samlingar som Redaktörn förser mig med.) När jag mår som jag gjorde igår går tankarna lätt till "Sunday Mornin' Comin' Down". Ni hittar texten (med smärre avvikelser från versionen jag har på) skiva här. Tack och lov röker jag inte och återställare finns inte heller i min sinnevärd. Så på det hela taget mådde jag nog bättre än jaget i Kristoferssons låt. En annan lika uppmuntrande text är denna. När jag tackade nej till konserten kom jag ju på att hon gillar opera. Eftersom jag råkar ha operacheckar frågade jag om vi skulle gå på något. Nu har jag bokat två biljetter till "Rucklarens väg" av nämnde Stravinskij den 22/3 på Kungliga Operan. Såhär sammanfattas handlingen:"En satirisk sedeskildring av 1700-talsmålaren William Hogarth inspirerade Stravinskijs mest berömda opera om en ung mans väg genom livet vid djävulens hand – från pastoral oskuld över utsvävningar och svindleri till döden på dårhuset". Så själsligt förfall tycks båda gubbarna gilla att skildra.

För övrigt förbereder jag en vinprovning som jag ska hålla snart. Eftersom den ska vara blind kan jag inte skriva mer än så. Bara att ett av vinerna karakteriseras som "ductile" i det engelska produktblad som kan laddas ner från en av producenternas hemsida. Är det bara jag som tycker att "ductile" (töjbar, plastisk, läraktig, sträckbar eller böjlig) är ett hysteriskt roligt ord i vinsammanhang?

Uppdaterad 20070306: Från och med nu ska jag sluta "låna" bilder. Av respekt för upphovsrätt. Får se om jag orkar städa bloggen bakåt i tiden också.

3 kommentarer:

K sa...

Är det därför det heter duct tape?

Konstigt att de inte lät Kris spela på Kristoffer-dagen den 15/3.

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Kris är ju dock mest känd - eller okänd - för att ha skrivit Me and Bobby McGee

K sa...

Menar du att han borde spela 5 juni, på Bo-dagen?