28 augusti 2007

Jag tittar på DVD

Har tagit en paus i tittandet på "Inland Empire", David Lynchs senaste film. Om inget radikalt inträffar de sista tjugo minuterna så vågar jag säga att det är ett ganska svagt verk från mannen med den yviga kalufsen, med reservation för att jag har missat för handlingen viktig dialog. DVD:n som jag köpte för 7 kuài RMB i Shànghǎi var dubbad till italienska och textad på samma språk. Man kan turligt nog också se den på originalspråket vilket jag gör men då får man den textad på italienska i de scener som utspelas i Polen(?). Mina kunskaper i italienska är begränsade så delar av filmen förstår jag inte. Polskan är inte heller på topp. Hursom, Lynch återanvänder grepp från "Mulholland Drive". Kaffe-fetischism, röda draperier och icke-linjärt historieberättande med inslag av identitetsupplösning förekommer även här. "Mulholland Drive" känns jämförelsevis tajt. "Inland Empire" går på tomgång mesta tiden, trots lovande inledning. Och om det inte vore för regin och skådespelarna - Laura Dern, Justin Theroux, Jeremy Irons, Harry Dean Stanton m. fl - och den typiskt Lynchska atmosfären - skulle jag ge den en av fem druvklasar. Nu får den två. Kan inte någon ge karln ett vettigt manus?

PS. Om den blir bättre lovar jag att uppdatera min post. DS

Inga kommentarer: