16 augusti 2007

Saxat från tidningsvärlden

Det här är intressant men kunde ha rapporterats bättre, med reservation för att redigerare skar bort delar av texten. Jag vill veta hur resultaten skiljde sig åt mellan enäggs- och tvåäggstvillingar. Hur såg experimentupplägget ut? Fanns det enäggstvillingar med olika uppväxtmiljöer och i så fall, hur blev resultaten? Jag vill tro att det ska gå att skriva om sånt här i dagspress utan att artiklarna blir för långa eller fastnar i teknikaliteter som bara berör forskare inom området. Tyvärr kommer jag inte åt originalartikeln eftersom det kräver att man är prenumerant. Sammandraget kan läsas här. Behöver jag tillägga att gnällspiken i mig har svårt för uttryck av typen "ärftliga anlag".
Om man är intresserad av Kina är det här intressant. Liksom det här. Och det här.

1 kommentar:

K sa...

Men är man yazidier slipper man ändå äta sallad och limabönor!