27 augusti 2007

Om andra som bor här men inte hyr

Jag har inget principiellt mot insekter. Kan inte förstår varför deras sexbenta, segmenterade kroppar av kitin inte skulle vara fullvärdiga farkoster för själviska gener. De finns ju dessutom många arter som gör nytta och/eller är fina att se på. Men och åter men, jag vill inte ha dem i tandborsten. Sedan två veckor har vi kackerlackor i lägenheten. Jag försöker eliminera ett par om dagen. De är inte av den där tiocentimeters-sorten som kan flyga och som finns bland annat i Hong Kong. De här blir tack och lov bara ett par centimeter långa som fullvuxna och de pilar omkring på golvet och väggarna i köket eller badrummet. Ibland vågar de sig ut i vardagsrummet. I morse glömde jag tandborsten på handfatet. Ett par minuter senare hade två larver, ja det är inte fråga om maskliknande larver utan mindre versioner av den fullvuxna insekten, bestämt sig för att kalasa på det som jag inte lyckats skölja bort mellan stråna. Jag slängde naturligtvis borsten och köpte en ny som jag inte kommer att glömma där. Daisy - som inte är den jag delar lägenhet med - har sagt att man kan spreja något i köket och badrummet som håller insekterna stången. Vet inte om jag vågar prova.

Kackerlacka skrivs 蟑螂 och zhāngláng i pīnyīn, men det visste ni redan.

Och förresten har vi mygg här också. Upp till 23:e våningen vågar de sig. Mitt i en stad där luften ibland är så dålig att man kan skyffla den framför sig. Tänka sig.

1 kommentar:

Space babe sa...

Usch, jag är helt livrädd för kackerlackor. Är glad att vi inte har så många i Sverige. I alla fall inte i vår lgh.