4 september 2007

Hynda

Lämnade jag mitt omdöme på Stadsgårdskajen? När manchuriskan förra veckan sade att vi skulle ha en hund under några dagar frågade jag varken "Är den rumsren?" eller "Vem tar hand om den?" Däremot förklarade jag att hunden var hennes ansvar. Nå, den lilla Golden Retriver-valpen var lämnad ensam hemma igår under mer än nio timmar. Jag var hemma och vände under eftermiddagen eftersom jag hade bråttom till ett annat ställe. Under den korta tid som jag var hemma sprang hon omrking och nafsade i mina byxor och verkade oroad. Jag var inte road. Försökte ringa rumskompisen som inte svarade. Långt senare, närmare midnatt, när jag åter kom hem kunde jag se hur oron hade lämnat spår på vardagsrumsgolvet - den ständige gästen E, killen med den lika porslinsvita som jämna hyn, var ifärd med att skyffla upp spåren. Under tiden sprang valpen omkring och väntade på att få komma ut. Och det är det som är problemet. Innanför Tredje Ringvägen får hundarna inte vara större än en handväska. Av rädsla för att polisen ska upptäcka att hunden är för stor väntar man till sena kvällen innan man promenerar den. Jag förklarade för E hur illa jag tyckte att det var av honom och manchuriskan att lämna henne hemma. Att det är snudd på djurplågeri. Med böjt huvud svarade han att de skulle försöka lösa det under morgondagen, det vill säga idag. I morse när jag skulle duscha lyckades jag se till att hunden höll sig inom den del av lägenheten som manchuriskan och E bor i. Detta oaktat hörde jag medan jag duschade att hunden blev utsläppt. När jag lämnade badrummet såg jag en pöl av dubbel pannkaksstorlek på vardagsrumsgolvet. Husse, reporter på ett viktigt möte i Dalian, kommer hem på lördag. Han är efterlängtad.

PS. Det verkar som hunden har skrämt bort kackerlackorna. DS

1 kommentar:

Lisa sa...

Saknar dig mer än det går att skriva!