27 september 2007

Sverige är en resistent rotstock

Ja, vad menar jag nu med det? Alltsedan jag landade, förra måndagen, har buteljer korkats upp, glas fyllts, tanniner strävat mot tungan och en förening av syre, väte och kol fördunklat omdömet. Ända tills igår. Då blev det te. Men trots detta inmundigande av drycker har jag knappt skrivit om det. Varför kan man undra? Jag blir svaret skyldig. Och svaret uteblir. Jag går bakåt i tiden. Tisdags kväll till exempel. Jag en vd och några exkollegor i baren på Grand Hotel, Stockholm Sverige. Grüner veltliner naturligtvis. En Bründlmayer som jag minns den. Och lika svårbeskrivlig. Dessförinnan Mancini på tunnelgatan - en italienare som jag bevistat förut. I förrgår fick jag en lapp med vinerna som dracks men lappen försvann. En siciliansk röding hade föregåtts av en soave och aperitifen hade varit bubblig. Äpplig. P och M som gästfritt upplät sitt hem i Aspudden hade den goda smaken att bjuda ur flaskan på bilden. Tyckte att det fanns mycket björnbär där. Men läs och häpna. Den gräsiga cabernet francen står för 60 % av druvsaften!
Och i förrgår då. J som hälsade på mig i Peking bjöd på renskav. Jag fick välja ur vinskåpet. Det blev en sicilianare och en rioja. Alla dricker rioja nuförtiden. Söndagkvällen i tevesoffan. Enda teveserien värt tittandet - "Sopranos" är tillbaka. Soprano jr:s kärlekskval, Christopher Moltisantis missbruk och Paulies trädgårdsmästeri ackompanjerades av en utmärkt lasagne som Å hade lagat och en flaska Koonunga Hill. Lördagkvällen i New Jersey. Tevefolk och andra proffs. Bibulus' champagne och en shiraz som jag glömt namnet på. I måttlig mängd. Utmärkt buffé. Trevliga återseenden. Squeeze i högtalarna. Fredag med krabba, chardonnay och sauvignon blanc bland gamla bekanta. Vänner som får mig att överväga att någon gång flytta tillbaka till Uppsala. Faktiskt. Vad hände i torsdags då? Jo jag gick på Man in the Moon's oktoberfest och åt korv med den outtröttlige smakexperten D. Alltid lika gemytligt. Hade dock grava problem med pilsnerbeskan och svartpepparn. Nåt måste ha hänt med mina receptorer där borta i mitten. Bara så att ni vet.

2 kommentarer:

Martin sa...

Låter som en bra vecka. Gissar att vi ses på lördag.

konjären sa...

Som sagt; låter rätt okej i mina öron... Hoppas smaklökarna inte rubbats alltför svårt av din vistelse därborta. Och du påminner mig om att jag fortfarande har kvar min flaska Dynasty Cabernet Sauvignon 1996 ("Constantly drinking this wine is good to your health!") från mitt besök i Kina för ett drygt år sedan. Av vad jag kunnat läsa mig till på din blogg verkar det inte som om du fick någon koll på de inhemska årgångarna under din tid där?