9 september 2007

Jag kommer att flytta

Här kommer ett förhoppningsvis mitt sista utbrott av negativ energi under den här tiden i Kina.
Hyran var 5000 RMB i månaden. Det är lite mindre än 5000 svenska kronor. Manchuriskan fick det större rummet med tillhörande badrum innanför och betalade 3000 RMB i månaden för det. Om vi flyttade ut före sexmånadersperiodens slut skulle ägaren behålla depositionen på 5000 RMB. Och det kommer att hända nu. Min genomsnittliga månadshyra blev alltså 3667 RMB vilket inte är något att beklaga sig över. Igår berättade jag först för E med alabasterhyn, eftersom manchuriskan fortfarande halv sju på kvällen låg och sov, att jag säger upp lägenheten. E har för övrigt bott i vår lägenhet den sista tiden. Det gör ingenting. Han är vänlig, talar utmärkt engelska, hans fjollighet1) är underhållande och han verkar ha ansvarskänsla. Det är han som har städat upp efter valpen och gått ut med den.
Den officiella anledningen att jag säger upp lägenheten är att kontoret jag kommer att arbeta på inte ligger i närheten av mitt bostadsområde. Jag tror att den anledningen kommer att visa sig vara riktig. Den inofficiella anledningen är att rumskamraten ljuger och är opålitlig trots ingånget "fredsavtal". Ta valpen till exempel. Fyra dagar var det ursprungliga budet dvs söndag till torsdag. I onsdags skulle ägaren komma på lördag. "Vet du det säkert?" frågade jag. "I think so." svarade hon. "Vad menar du med det, kommer han på lördag?" "Han kommer på lördag, jag svarar 'I think so' för att jag har hört att folk som pratar engelska säger det".
Igår hade beställde australiskan städning. Lägenheten var obeboelig eftersom det stank av hundurin i vardagsrummet. Hon och jag trodde att hunden var återbördad till ägaren eftersom den inte var hemma under kvällen. När den anlända städerskan hade börjat dutta med den grånade handdukstrasan2) kom plötsligt E in med den livliga valpen. "Skulle inte den återlämnats idag?" frågade jag. "Jag vet inte" sa E. Jag ska fråga manchuriskan när hon vaknar. Han gick in i hennes sovrum. När han kom tillbaka sade han: "Något har hänt så ägaren, reportern, kommer tillbaka först i morgon" det vill säga idag söndag. Jag är inte förvånad. Det krävs ingen Sherlock Holmes-sk slutledningsförmåga för att från sajten för "The Inaugural Annual Meeting of the New Champions" dra slutsatsen att mötet som reportern bevakar slutade igår och att det kanske tar tid att ta sig därifrån till Peking. Men "händelser" av den här typen kommer inte att inträffa i min närhet i fortsättningen eftersom jag inte kommer att bo med henne. Det spelar ingen roll hur mycket hon bedyrar. Eftersom hon tror att hon har något slags carte blanche för ansvarslöshet varje gång hon väl betalat hyran så är mitt beslut fast som svensk granit. Låt oss bara hoppas att hon inte i vrede slår sönder inredningen så att jag behöver skriva om det här igen.

1) Med detta fördomsfulla uttryck avses intresse för hudvårdsprodukter, smink och det senaste gatumodet.

2) Mina erfarenheter av anlitad inhemsk städning är värda en särskild bloggpost.


Bilden: E från Hunan. Bilden är från maj. Han har annan frisyr nu.

Inga kommentarer: