18 november 2009

2009:188 70% syrah och 30% mourvèdre

Jag har fördomar mot ekologiska viner. Att de skulle vara allmänt kartiga, grå och för dyra. Ibland har de bekräftats men ikväll gjorde de lyckligtvis inte det. Rosenkransen, vår jaktcirkel, hade träff i Vasastan hemma hos O, A med dotter och hund. T hade med sig ett ekologiskt vin från Minervois. Det var bra, bra på det där franska sättet och tydligen inte för dyrt. O öppnade senare en flaska chilensk pinot noir. Inte ekologiskt, inte heller särskilt dyrt men jordgubbsfruktigt och aningen för alkoholstarkt för mig. Ingen nyhet är det heller. Har skrivit om det förr.
 
Hade glömt att den sista flaskan som öppnades i lördags hemma hos M i Årsta inte tömdes. Han gav mig den eftersom han skulle resa bort dagen efter. Så nu sitter jag med ett glas av den här som är av samma druvsort som det chilenska, pinot noir. Inte lika sötfruktigt. Alkoholen är bättre integrerad i den här skapelsen från Russian River Valley i  USA. Det är aningen njuggt behandlat i Allt om Mats stora vintest från förra månaden. Jag tycker att det är riktigt hyggligt. Liksom musiken som strömmade ur O:s lilla PowerBook innan vi sammanträdde: Cass McCombs skiva Catacombs.

Le Moulin des Nonnes  (nr 2152)

Errázuriz Estate Pinot Noir (nr 6294)

Irony Pinot Noir (nr 6694)

Inga kommentarer: