27 maj 2009

2009:101 På kanelen

S i grannfamiljen skulle ha med sig bullar till klassdiscot. Hennes mamma, B, undrade om jag hade lust att hjälpa till. Jag satte degen tillsammans med de femåriga tvillingarna, S och E, som ställde relevanta frågor hela tiden. "Varför ska mjölken vara varm?" "Varför jäser degen?" Med mera. Inte helt lätta att svara vettigt på till femåringar.
Jag har bakat kanelbullar här tidigare. Mjölet hade då en märklig kvalitet som gjorde att slutprodukten blev lite väl kompakt och hård. Igår hade jag inte det problemet. S kom hem sent från ett utvecklingssamtal så hon hann aldrig hjälpa mig med utbaket. Det gjorde nu ingenting. Två och en halv plåt blev det.

Jag har inget särskilt knep när jag bakar förutom att låta degen jäsa lite längre än receptet anger i den första jäsningen. "Knepet" beror på att jag alltid glömmer att ställa klockan och upptäcker lite senare att det förmodligen redan gått 30 minuter.
Smaken är det inget fel på men jag borde bli bättre på kavlandet och rullandet, så att snurrorna blir mer jämna i formen.

Efter avslutat verk, tog jag ett glas Gato Negro ur en box som transporterats hit från Sverige. Ett hyggligt dunkvin som jag kanske dissat för ett par år sedan. Det är bra att inte dricka så mycket finvin längre. Jag blir mindre kräsen.

Sedan ringde P och ville att jag skulle komma till O Sole Mio. Under bar himmel blev det ett glas Weighbridge Peter Lehman Shiraz från 2006 och så husvinet, en grov Shiraz från Argentina. Signos hette den senare och hade årtalet 2008 på flaskan.

1 kommentar:

Lisa sa...

jag blir jäteledsen om du slutar blogga!