7 oktober 2009

2009:162 Inte längre

Det var ett tag sedan. Jag blev bjuden på middag av en kinesisk professor på en Hong Kong-restaurang i Beijing. (Jag kommer från och med nu att kalla staden Beijing.) Med vid bordet satt en kinesisk man i fastighetsbranschen, en amerikansk jurist och hennes sydafrikanske man. Den sistnämnde heter Jeremy Goldkorn och har en sajt som heter danwei.org. Danwei är kinesiska och betyder arbetsenhet. Innan Deng Xiaopings ekonomiska reformer hade hunnit förändra det kinesiska samhället organiserades många människors liv i arbetsenheter. Arbete, skola och sjukvård; det mesta skedde i arbetsenheten. 

Tillbaka till ämnet, danwei.org var en källa till uppdaterade, ofta kontroversiella och ibland riktigt sinolognördiga underrättelser om tillståndet i Mittens Rike. Men framförallt var det en tillgänglig källa. För att läsa blogspot.com eller chinadigitaltimes.net var jag ju tvungen att skaffa tjänsten witopia. Jag tänkte ofta att det var märkligt att danwei kunde få finnas. Nu läser jag i chinadigitaltimes.net att den har tvingats stänga. Läs den intressanta intervjun med Jeremy Goldkorn här.

Och så till vinet. Redaktörn berättade att det finns en bra pinot från Pommard just nu. Eller så har den sålt slut.  Uppdatering 1: "Denna vara finns inte i lager för tillfället. Vänligen kontakta din butik för beställning."

Pommard Clos de Verger 1er Cru 2007 (nr 94030)

Uppdatering 2: danwei är tillgänglig. Från Sverige åtminstone.

Inga kommentarer: