30 december 2010

2010:96 Eftermiddag

Orkar inte göra några listor. Ni vet ju redan vad jag tycker om vinåret; vitt är lika med Loire i allmänhet och chenin blanc i synnerhet och rött är bordeaux, Pomerol.

Om 2010 ska sammanfattas på något sätt så är det i stället med en tid på dygnet: eftermiddag. Och eftermiddagen började faktiskt redan i slutet av 2009 med ett eftermiddagsmingel i Hornstull på nyårsafton. Lite senare, i januari var jag och kulturchefen och hans vän från det malmöitiska punkpionjärbandet på Grand Hôtel för att prova italienska viner. Det var också under en eftermiddag. Min kusin och hans sambo lät döpa sin son en lördag i februari. Efteråt var det crémant och buffé i lägenheten i Vasastan under eftermiddagen. När E firade sin 50-årsdag började det sent en eftermiddag under en vardag. Och när J fyllde 40 inleddes firandet vid fyratiden. På julafton åt vi lunch ungefär vid samma klockslag.

Också, om jag ser på mig, befinner jag mig i eftermiddagsfasen. Det var länge sedan jag var purung, om jag någonsin har befunnit mig vid livets middagshöjd - vad det nu betyder - är osäkert men klart är i alla fall att gryning och morgon känns i högsta grad förflutet.

Tiden går bara åt ett håll och redan om knappt ett dygn är det ett nytt år. Som minglas in här i sydvästra Stockholm med start i morgon eftermiddag. Det blir, som jag önskar er det nya året, gott!  

Här har jag för övrigt befunnit mig då de nya åren har inträtt:

2010. Lundagatan, med utsikt över Riddarfjärden.
2009. Haga, Umeå.
2008. Genval, Belgien.
2007. Sextonde arrondissementet, Paris.
2006. Högalidsgatan, Stockholm.
2005. Mariatorget, Stockholm.
2004. Hantverkargatan, Malmö.
2003. Edlunda, Stockholms Skärgård.
2002. Fågeltorget, Aspudden, Stockholm.
2001. Kirseberg, Malmö.
2000. Stadsgårdskajen, Stockholm.
1999. Ellicot City, Maryland, USA.
1998. Hammarbyhamnen, Södermalm, Stockholm.
1997. Olskroken, Göteborg.
1996. Stora Essingen, Stockholm.
1995. Götgatan, Uppsala (sjuk).
1994. Vita Huset, Uppsala.
1993. Minneapolis, Minnesota, USA.
1992. Tvärnö, Uppland.
1991. Upplands Nation, Uppsala.
1990. Odengatan, Uppsala.
1989. Stjärnsund, Dalarna.
1988. Österbybruks Herrgård, Uppland.
1987. Österbybruks Herrgård, Uppland.
1986. Peter Pols-fästningen, S:t Petersburg (Leningrad), Ryssland (Sovjetunionen).
1985. Upplands Nation, Uppsala.
1984. Sunnersta, Uppsala.
1983. Valsätra, Uppsala.

En liknande lista men med betyg och detaljer kommer att publiceras någon gång i framtiden.

Inga kommentarer: