28 april 2015

2015:27 Loire med Munskänkarna


Det är andra gången jag provar viner från det, i mitt tycke - vems annars, roligaste området i världen: Loire. Lite svepande omdömen utan några anspråk på exakthet levererar jag härmed:

Domaine de la Pépière Clos Briords 2013, Muscadet - sur och dyr, inte min smak. Möjligen gott till musslor, majonnäs och frittar.

Alexandre Bain Pouilly-Fumé Pierre Précieuse 2013, Pouilly-Fumé, blomvattnig och med inslag av bilverkstad - ett skolboksexempel på att druvan kan gå över styr.


Henri Bourgeois Sancerre La Bourgeoise 2010, Sancerre - persika, litchi och en rad gula aromer som jag normalt inte förknippar med sauvignon blanc. Fantastisk. Borde köpas!


Vincent Carême Vouvray SEC 2010, Vouvray - bra.


Nicolas Joly/Coulée de Serran Clos de la Coulée de Serrant 2012, Savennières - bra men inte värd 601 kr 

Domaine Mosse Anjou Blanc 2011, Anjou - bra.


Domaine du Pas St Martin La Pierre Frite (Cabernet Franc) 2011- druvtypisk, bra men på tok för dyr.

Saumur Domaine Breton Nuits d'Ivresse 2012, Bourgueil - inledningsvis med inslag av lite brett, inte värd 360 kr.


Tochais Moulin Tochais 1971, Côteaux de Layon - en dröm. Syran räddar ett sådant här vin där sötman håller 88 g/l. Spring och köp, ni kommer inte att ångra er!

Inga kommentarer: