4 februari 2007

Rojalist?

I fredags drack jag Black Tie riesling pinot gris på Judit & Bertil. Volymen där var alldeles för hög. Jag var alldeles för trött och hamnade i en märklig diskussion om nationalkaraktärer som gjorde mig bedrövad. Orkar inte redogöra för den. Gick tidigt till sängs.

Lördagen var bättre. Jag blev hembjuden till J och Å. De bjöd på en räkrätt med mycket citron och vitlök. Matälskaren rekommenderade mig att köpa veteöl till den. Tror att det har med umami - den femte grundsmaken - att göra. Korianderdoftande och tillika -spetsade Hoegaarden är ett öl som passar till bra till. Och som jag gärna och ofta dricker. Ingen helg utan vin tänkte jag emellertid och frågade den lokala systembolagspersonalen vad som passar till gruyère. Den här gången blev jag rekommenderad riesling. Och sedan köpte jag primadonna i stället för schweitzerost. Osten med det ståtliga namnet kommer från Holland och har både brynt smör, nötter och lite mesosttoner. Den är mums filibabba. Värdarna frågade försiktigt om jag har en faiblesse för hårda ostar. Och det har jag ju. Rieslingen med toner av grape och päron var god till. Kanske inte klockren. Idag gick jag på bio med V och H. Vi såg "The Queen". Att en republikan som undertecknad skulle fängslas så av det enkelska kungahuset trodde ni inte. Bästa och enda filmen hittills i år. Det är en viktig skillnad mellan skådespelarna i Stephen Frears' senaste och låt säga de som agerar i en genomsnittlig Hollywoodproduktion. Att det är Helen Mirren som spelar drottningen tänker man inte på. Men om Robert De Niro eller Jack Nicholson medverkar i något tänker jag nästan alltid. "Ja just det, Jack Nicholson spelar maffiaboss. Den här gången med ansiktsbehåring och ytterligare några gråa hår. Jack Nicholson, ja." Det är faktiskt en jätteskillnad. Vet inte om jag lyckas uttrycka vad jag menar. Skådespeleriet är makalöst i "The Queen", se den. Och jag vet redan vilken del av filmen som mina bästa vänner kommer att störa sig på. Men det tänker jag inte avslöja.

Gobelsburger Riesling 2005 (nr 4376), 87 kr

1 kommentar:

Lisa sa...

Ohm du skulle haft en ekad chardonnay till Primadonnan! En av mina paradkombinationer!
Hur var räkorna till veteölen?