23 december 2007

2007

Antibiotikan har börjat verka. Febern är borta, bara en lätt matthet i kroppen nu. Värdfamiljen har lämnat baslägret för färd söderut. Jag är kvar i lägenheten som är tyst förutom musiken som ljuder ur datorn. I morgon ska jag julfira med en av mina andra familjer som har samlats här i stan. Jag och familjen ifråga är inte släkt men jag betraktar dem (och ett par andra liknande enheter) som familj.

För några veckor sedan försökte jag sammanfatta 2007. Det gick inte. Så jag tog bort inlägget. Det går egentligen inte nu heller. 2007 är ju grisens år enligt den kinesiska kalendern. Och 2007 var grisen av metall vilket enligt folktron innebär att det är gynnsamt att göra affärer under året. Grisen är av metall vart 60:e år. 2007 åt jag mer gris än någonsin tidigare eftersom jag bodde i Kina under nästan åtta månader. Och i Kina kan man laga gris. Höjda grispriser därborta har bidragit till inflationen har jag läst. Det kinesiska tecknet för hem - 家 - har jag fått lära mig, är ett tak med en gris under.

2007 drack jag så lite vin att jag började tappa kollen på dryckerna som sammanfattas under namnet som inom EU endast får användas för jäst druvmust. Från mitten av april drack jag i genomsnitt bara en flaska i månaden. Men året hade börjat storartat i det avseendet. Och nu, med ett knappt dygn till jultaffeln, gör streptokockerna, fastän försvagade, att jag inte kan längta efter alkoholhaltiga drycker. En flaska Château Montus 2002 och en Crôzes Hermitage av Alain Graillot från samma år som står på en köksbänk här i närheten väcker inga varmare känslor.

I andra avseenden då? I slutet på första kvartalet kapade jag, delvis ofrivilligt, alla förtöjningar till så kallad svensk arbetsmarknadstrygghet. Det var delvis en konsekvens av min för detta arbetsgivares handlande, delvis en konsekvens av ett fackförbunds brist på förhandlingsförmåga. Vissa bloggbekantskaper utvecklades under året till vänskaper. Jag insåg, med hjälp, att jag understundom är alldeles för snäll. Med tanke på kombos och hyresgäster.

Det slumpade sig så att en sommelier köpte lägenheten av mig. Eftersom han har fixat fönstren så har jag lovat att ersätta honom för reservdelar och arbete. Han ska få en flaska av det vin som var bäst 2005. Måtte det finnas i Belgien!

Inga kommentarer: