9 mars 2008

Sanlitun Diplomatic Compond 20080307: tunggung i gommen

Den här typen av viner är kanske ute nu. Kan tänka mig att det är lättare, ljusrödare frukter som nördarna efterfrågar. Finmejslade pinot noirer som inte tar hela munhålan i anspråk. Kanske kommer de från Nya Zeeland, Bourgogne eller staten Washington, dessa viner som är mer Mozart än, låt säga, Richard Strauss. Det spelar ingen roll. Jag gillar fortfarande förstärkta blåssektioner och oblyg användning av slagverkare. Också.

I september 2005 besökte jag en bar i närheten av T-centralen. Kommer inte ihåg namnet, kanske var det något med nordiskt ljus. Stället hade en mångfaldig vinlista. Servitören sade att vinerna på glas i genomsnitt var 50 kr billigare än på Riche. Å andra sidan kunde de inte stoltsera med Per Hagman. Hursom, orden som beskrev Ojai Syrah fångade mitt intresse. Jag beställde och blev inte besviken. Syrahdoften var kraftig och mörk, balansen mellan syra, tanniner och alkohol perfekt. Tyngden hos dessa komponenter kanske skulle skrämma bort de som gillar det lättare. Avslutningen var för övrigt lång. Eftersom jag hade druckit två andra glas den där kvällen så kanske mitt omdöme var fördunklat.

För ett år sedan träffade jag världsmästaren i Lejontornets källare. Vi beställde en flaska av samma vin. Ett par trappistöl hade jag i och för sig druckit innan men jag litade på mina sinnen den här gången. Intrycket står sig. Ojai Syrah är ett sjusärdeles vin.

Ingenjören, tillika Porscheägaren, P som jag brukar umgås med här, pratade viner en gång. Det visade sig att han hade ett lager Ojai hemma i Stockholm! Han lovade att ta med sig ett par flaskor nästa gång han hade varit i Sverige. Sedan skulle vi dricka dem vid något tillfälle. I fredags var det dags. Jag fick äran att provsniffa och snirvla inne i köket innan vi satte oss till bords.

Ojai Syrah 2003 är fortfarande vid full vigör. Tillsammans med italienska rätter blev det en minnesvärd måltid. P hade också tagit med en flaska Stonewell 1998 Peter Lehman Barossa Shiraz. Doften var ljusare än Ojais. Och det här avrundade, finstämda, som jag med min ringa erfarenhet av viner vill kalla bouquet - dofter som uppkommer vid lagring - fanns där. Syran var högre. Vinet var på det hela taget mer nyanserat än Ojai, stramare och svalare. I en annan klass. Högre, kan man säga. Stort tack till P för en trevlig fredagmiddag!

Den här Peter Lehman-varianten finns på Systembolaget:

Peter Lehmann Stonewell Shiraz 2000 (nr 87157), 384 kr.

Men vi drack samma vin från 1998.

Peter Lehman Stonewell Shiraz 1998

De här vinerna från Ojai finns på Systembolaget.

Men vi drack.

Ojai Vineyard Syrah Santa Barbara, 2003

1 kommentar:

Anonym sa...

jisuss vad jag blev vinsugen!