1 mars 2008

Blekgrönt Shanxivin och drakmustascher

Jag var ju på en fest igår. Den hade pågått ett tag när vi kom dit så gästerna var inte nyktra. Och de diskussioner som pågick var inte heller nyanserade. En där alla var eniga utom jag rörde den inhemska spriten. Den som tillverkas av hirs och kallas för vit sprit eller baijiu. Samtliga närvarande tyckte att den är förfärlig. Jag håller med om att den kan vara både finklig och oljig men den halvtorra som vi drack förra veckan med kalligrafen, som förutom slivovitz och calvados även drog åt det bättre grappahållet är inte det. Kanske skulle den fungera tillsammans med en ilsket lagrad ost med viss sälta.
Jag har tagit en bild på flaskan så att jag ska komma ihåg vad den heter. Och översatt till svenska betyder teckensammansättningen antingen grön bambuormssprit, bambubladsgrönsprit vin, blekgrönt Shanxivin eller ljusgult Shaoxingvin. Men i det här fallet är det blekgrönt Shanxivin. Och det var ju ett sammanträffande eftersom vi hade varit i Shanxi dagen innan vi bjöds på det.

Förra veckan kommenterade någon och frågade "drakmustascher?". Jag har tog en bild på dem eftersom vi åt på Chongqing Hotell också i kväll. Drakmustascherna kallas också räkmustascher. De är gjorda av nötkött är chiliheta, söta och strödda med någon sorts frön. Det är inte den enda rätten där som är god.


Det blir ett par bilder från förra veckas tripp till Pingyao, Shangxi. Den första är på en gårdsgris som vi såg när vi promenerade på muren.

Den andra är på en rätt som heter drakögon och lagas på ett slags nötter.

Inga kommentarer: