1 juli 2008

11. I svenskt vatten

Jag kommer att vara tjatig den närmaste tiden. Lövruskorna, vinden som veckar vattnet, molntussarna och himmelsljuset. Allt det där och mer kommer jag att tjata om. Allt det där som är Sverige i en 43-årings nyförälskade fantasi.
Jag for med bror till Sommen. I en sommarstuga som är besjälad av den svenska sommarstugedrömmen bodde jag två nätter. Värdarna L och A, detta generösa och varma par, bjöd förutom på förläggning även på mat och dryck. Rabarber har jag inte ätit på två år! Här fanns den i en paj med svag bittermandelsmak. Som jag saknat det oxalsyrerika bladskaftet!
Efter lunchen gick jag, W och M ner till vattnet. Vinden låg på men vi skulle i. Jag hoppade i när brorsonen räknat till tre. Lika snabbt kom jag upp. 16 grader klarade jag för 25 år sedan men nu är det för kallt. På kvällen åt vi ostar och drack Chill Out Cabernet Sauvignon, Rawson's Retreat och Roodeberg. Tack till J som köpte dem!
Jag tog tåget från Tranås till Stockholm i morse. Byte i Norrköping. Jag häpnade över det svenska landskapet när jag inte läste Faller fritt som i en dröm av Leif GW Persson. Kohagar, dungar, gröna fält, barrträd. Inte ett kolkraftverk så långt ögat kunde nå. Och ögat kan nå långt i Sverige. För att jag inte ska börja citera Heidenstam så avslutar jag det här inlägget om en mening. Annars riskerar fosterlandskärleken att bli rakt ohälsosam.

PS. Tack till alla som välkomnar mig! DS.

Inga kommentarer: