8 juli 2008

17. Det går som på räls

Fredag: Stockholm - Malmö. Malmö - Berlin. Lördag: Berlin - Mannheim. Mannheim - Paris. Paris - Avignon. Torsdag: Avignon - Paris. Paris - Köln. Köln - Köpenhamn. Framme i Köpenhamn på fredagen. Den här tågresan går på 4615 kr. Jag vill inte flyga längre (Längre som i anymore alltså). Dels av miljöskäl, dels för att jag har tröttnat på det sättet att resa. Att komma från Malmö till Avignon på ett dygn är inte illa, tycker jag. Att det blir förhållandevis dyrt beror på att Interrail-platserna på snabbtåget från Paris till Avignon var slut så jag var tvungen att köpa en ordinarie biljett. Jag vet att SJ har fått mycket smisk för den nya prismodellen för inrikesresor. Tjänstvilligheten hos hon som hjälpte mig att boka över telefon liksom hos hon som skrev ut biljetterna var över förväntan. Så något lyckas järnvägsbolaget i alla fall göra rätt. Varför jag reser till Provence? För att några som jag gillar råkar befinna sig där och det är enda chansen för mig att träffa dem i sommar. Sedan kan jag ju alltid passa på att dricka det som trakten producerar när jag ändå befinner mig på plats. Tack till Tomas Larsson som med sin artikel på www.taffel.se gjorde så att jag fick upp ögonen för det här sättet att resa.

Inga kommentarer: