5 juli 2008

13. La vie en rosé

Jag känner inte så många stockholmare med balkong. Och av de jag känner har ingen en balkong som kan mäta sig med värdparets. Eller i vart fall inte en balkongutsikt som kan. K och T hade bjudit K, L och mig på middag under torsdagkvällen. Vi satt på balkongen och såg grönfinkar, riddarfjärden och parmiddagar på andra balkonger. Alltmedan vi drack två olika roséer, en fino, en gewurz och en sauternes*. Till den godaste gazpacho jag ätit. Den var spetsad med färsk koriander som gick fint in i den syrligt friska tomat och paprikasoppan. Nu blir jag osäker. Är det verkligen paprika i gazpacho? Nu är timmen sen och jag orkar inte googla. Sedan en lax som varmröktes på balkongen. Till den en fantastisk potatissallad med en dressing innehållande bland annat hemvevad majonnäs och saltgurka. Till jordgubbarna åt vi grädde som smaksatts med lite kvarg som dämpade den annars väl inställsamma smaken. Förtydligande: gräddens annars väl inställsamma smak.

Fredagkvällen var jag hos O och A - som snart gifter sig - i Vasastan. Vasastan är en stadsdel i Stockholm som så här års är lite sömnig. Vi satt på den trevliga innergården på Vanadisvägen och bibbade René Barbiérs rosé. Sedan gick vi till Haga Deli och åt italienskt. Rosso Piceno - en syrlig rödis som balanserade gräddigheten i den klimatinkorrekta oxfilépastan på ett trevligt sätt, kompletterades senare med en Moscatellobaserad grappa som jag drack tillsammans med en dubbel espresso och en panna cotta som smakade protein i alltför hög grad. Jag somnade på Uppsalapendeln hem. I morgon ska jag uppdatera det här inlägget med namn på vinerna från i torsdags.

Tack till alla generösa!

Uppdatering: torsdag kväll

Agrest de Guitard 2007, 79 kr
Domaine Lafond, Roc-Epine, Tavel 2007
Fino Inocente, 51 kr
Gustave Lorenz Gewurztraminer Réserve, 81 kr

* kanske inte sauternes men likväl bra botrytiserat: Chateau Fayau, 75 kr

Uppdatering: fredag kväll
René Barbier Rosado, Box 193 kr


Alltså, Rosso Piceno är en italiensk DOC och min okunnighet därom är oroväckande. Jag antecknade inte vad tillverkaren hette och Haga Delis sajt är inte modifierad sic med avseende på vinlistan så den som letar där letar förgäves.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är paprika i normala gazpachar. Men inte i T:s prisvinnande, för den är så väldigt närproducerad och klimatkorrekt att paprikan är bortprioriterad.
kb

The Blogger Formerly Known as Ensamma Mamman sa...

Och jag är avundsjuk för att jag missade båda begivenheterna. Fast jag hade trevligt ändå, på mitt håll.