19 december 2009

2009:205 Europa

Ibland köper jag vin för att jag tycker att flaskan ser spännande ut. Jag gör det alltid lite osäkert för jag har egentligen ingen känsla för form. Ett av gårdagkvällens viner valde jag för att jag tyckte att etiketten var snygg. I själva verket var den gräslig. Tur att innehållet, som Lisa så skickligt blindspikade två av tre druvor i, var så bra. Lite gamla-världen-sneglar-på-den-nya-men-tappar-inte-omdömet, om ni vill ha lite bättre beskrivning. Grenache (50%) och monastrell el. mouvèdre (25%) gissades rätt. Att det även ingår tempranillo (25%) spelar mindre roll. Någon gång ska jag lära mig att bedöma viner på riktigt, för övrigt. Skriva om explosioner av skuggmoreller mot en mullrande fond av björnbär. Eller inte.

Bandol är en appelation från Provence. Provence är en del av Frankrike. Frankrike är en republik i Europa. Republiken har en kort president med en lång hustru. La Bastide Blanche är ett exempel på appelationen. Senast jag drack något liknande var . Mouvèdre (70%), grenache (25%), cinsault (3%) och carignan (2%) samsas i den här, jämfört med Vedré lite kärvare kreationen. Den öppnar sig efter en tid i glasen. Någon skrev att vinet ifråga vinner på att lagras. Kan nog stämma. Jag gav Redaktörn och hans hustru en flaska av det här häromdagen. Hoppas att de gillar det också.

Lisa bjöd på fantastiska lammspjäll, recept här.

Vedré (nr 2126)

La Bastide Blanche (nr 2262)

1 kommentar:

Xiao dian sa...

Befinner mig i South China Morning Posts distributionsområde och läste en krönika av Alan Alanson(pseudonym) till frukost idag som fick mig att tänka på vinlusen. Tror dock inte att du är av samma åsikt som krönikören i fråga...se (hemskt lång länk sorry):
http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2c913216495213d5df646910cba0a0a0/?vgnextoid=5a1fa21cad6a5210VgnVCM100000360a0a0aRCRD&vgnextfmt=teaser&ss=Markets&s=Business