31 december 2009

2009:210 Den riktiga sammanfattningen av 2009


Äh, kort då. Gamla Världen gäller, Spanien är årets vinland. Mourvèdre naturligtvis årets blå druva, oavsett om den kallas monastrell eller murviedro. Pinot Noir är årets kameleont, tänk Chateau d'Arlay från Jura så fattar du vad jag snackar om. Champagne är totalt ute, jag älskar det ändå till skillnad från herrar Schyffert och Haag i dagens Meny i P1. Chardonnay är, eller kanske borde varit, äh vem bryr sig, årets druva. Många trodde länge att garganega skulle knipa första platsen men det gör den bara i avseendet italiensk gröndruva. Fruktstinna shirazer från grill- och sportkontinenten i närheten av Oceanien är helt fel. Detsamma gäller varietalen var helst den uppträder utanför Europa. Årets vinman är Karl-Jan Granqvist - motivering behövs inte. Karl-Jan är alltid Karl-Jan, det räcker! Årets vinkvinna är Judy Leissner vd för Grace Vineyards i Kina (till höger på bilden, vem den lycklige mannen är vet jag inte). För hennes entusiasm, envishet i kampen mot det kassa klimatet och den obändiga viljan att producera bra viner. Årets Tegnérgatekrog är naturligtvis Rolfs Kök.
Årets misshushållning står Systembolaget för. Det alltmer likriktade sortimentet räcker som motivering.
Motiveringar förresten, jag gör det här helt gratis, jag kan ingenting, men jag kommer att fortsätta älska vin under 2010. Gott Nytt År på dig, min(a) läsare!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är Judys far, Chan Chun Keung, till vänster på bilden
- och Gott Nytt År! önskar Erik