16 juni 2005

Möjligen långsökta kopplingar till vin

Om man ser till bokutgivningen finns det likheter mellan 2004 och 2005. Kring midsommar i fjol släpptes "Dödsmässa" av pseudonymen Arne Dahl och "Låt den rätte komma in" av John Ajvide Lindqvist. I dagarna kommer en ny Arne Dahl och "Hanteringen av döda" av John Ajvide Lindqvist. Arne Dahls poliser känns fräscha i motsats till de magsura gubbarna i kriminallitteraturens Sverige. De går inte omkring och undrar vart Sverige är på väg, de bor inte i ett flamländskt låtsasland och de bär inte Baldessarinikostymer. Har läst tre Dahl med stor behållning. Och i en av dem tror jag att det dricks Chateau-neuf-du-Pape! Minns inte om det var "Misterioso" eller "En midsommarnattsdröm". Återkommer om det. Läs båda i sommar för säkerhets skull.

John Ajvide Lindqvist var fjolårets stora överaskning för mig. Bra skräcklitteratur trodde jag inte att man kunde skriva i Sverige. Allra minst om vampyrer i Blackeberg. Den finns i pocket. Köp! Eller låna på ett bibliotek. Tyvärr ölas det mest i den. När det inte dricks rent blod, vill säga. Sangiovese - en druva som bland annat odlas i Chianti i Italien - betyder Jupiters blod. Jag har höga förväntningar på Lindqvists nya.
Godnatt!
/Vinlusen
PS. Snart ska jag blogga om min namne, den riktiga vinlusen.DS

Inga kommentarer: